Het einde

12 maart 2017 - Spijkenisse, Nederland

Damens en heren
ik ben al weer ander halve week thuis. Mijn laatste vlucht duurde 7 uur en had geen entertainend aan boord dat zou vreselijk geweest zijn als ik niet goed was geweest in het leggen van contacten. Im heb ontzettend gelachen met mijn buurvrouw en na het landen en na een lange wachtbuurt bij de tassen en de laatste keer het oversteken van een douane post zag ik Lindsay en mijn familie weer. 2 uur van af dusseldorf naar spijkenisse en daar wachten mijn eigen bed. Hellaas kwam ik er achter dat ik nog was souvenirs in bangkok heb laten liggen maar vriensin in bangkok stuurt ze op. We zijn nu ander halve week verder en ik krijg nogsteeds alle foto's van mijn reis vrienden via facebook. Pffff soms zou ik weer terug willen. Maar laat ik even terug blikken op deze geweldige reis.

29083 km (hemelsbreed)
435 terug kerende volgers
195 reacties
1709 fotos
64 gigabite aan film matariaal
Ontelbare spelfouten (ik ben op vakantie en type op een telefoon. Zoek een leven)
91 geweldige dagen om nooi meet te vergeten

Er is een uitspraak die luid als volgt: het gaat niet om de reis, het gaat om de thuis komst. Ik als backpacker kan alleen maar concluderen dat dit onzin is. Je mist je leven thuis als je op reis bent en de thuis komst is fijn want je zuet je vrienden en familie weer maar als je thuis komst de hoogte punt van je reis is dan heb je een hele vervelende reis gemaakt. Waar zitten je hoogte punten dan in zou je zeggen. Je activiteiten, de kleine luxe die je je zelf kan veroorloven? Nee het hoogte punt was voor mij de kick. Reis naar de anderen kant van de wereld met alleen een rugzak vol kleding, je telefoon je foto toestel en een bankpas en probeer te leven in een anderen cultuur. Kijk wat je waart bent als niemand je kent kijk wat ik waard ben zonder je schooldiploma's. Kijk of je kan intregeren in deze hele anderen cultuur. 3 maanden overleven en op je zelf aangewezen zijn is een geweldige manier om je zelf te leren kennen en hier leer je zo ontzettend veel van. Tijdens de HALO hebben we een spel gespeeld tijdens SLB (studie loopbaan begeleiding) waarbij je naar je eigen kwaliteiten en zwaktes ging kijken. Ik zat vooral in de hoek dat ik alles onder controlle wilde houden. Dat is verandert. Waar ik in het begin van deze reis begon met het lezen van de hoogte punten van die locatie smeet ik later dat boek weg want al die locaties waren verziekt door het toerisme . Ik begon met een strakke planning maar ik ging op een gegeve moment over naar leven met de dag naar leven met het uur.

Ook heb ik geleerd dat wij erg verwent zijn. Als we uit eten gaan hebben we op zijn minst 3 gangen, de douch kunnen we afstellen tot op de °c nauwkeurig. Veel gezinnen hebben 2 auto's, kinderen kunnen naar school. Volwassenen hebben goed betaald werk of er wordt voor ze gezorgd. We moeten soms wat meer tevreden zijn met wat we hebben want het is niet zo normaal dat we het hebben. Het lijkt soms wel als of we nooit genoeg hebben en we zijn blind voor wat we hebben. Dit heb ik gezien in halong bay we waren al drie dagen op een boot tussen de rotsen van halong bay aan het varen fus we hadden ze wel gezien fus we begonnen een potje te ezelen. Dit zag ik later terug op een foto. We zaten op de mooiste plek terwereld en we waren allemaal al zo gewend geraakt aan wat we op dat monent hadden dat we dus uit verveling gingen kaarten. We waren op 1 van de mooistd plekken waar ik ben geweest en het was niet genoeg.

Verder heb ik geleerd dat je geld nodig hebt om te leven. En zo moet je dat ook in vullen werk voor je geld maar werk om te leven. Leef niet om te werken. Het leven is kort en geld is nutteloos als je het alleen maar gebruikt om te sparen. Denk maar eens na wat is geld nou precies het heeft onzettend veel waarden maar inprincipe kan je dus echt hellemaal niks met geld doen behalven betalen en toch werken we allemaal voor dit rare product waar je dus bijna niks mee kon doen en toch willen we er zo veel mogelijk voor hebben en mensen nemen soms hele gevaarlijke risico's voor (opnieuw) dit rare product. Geld maakt mensen rijk maar er kunnen geen rijke mensen zijn als er geen arme mensen zijn dus geld maakt ook mensen arm. Heel veel mensen die ik heb gezien zijn arm. Maar ze zijn niet ongelukkig ze accepteren dat ze arm zijn en ze leven gewoon zo goed mogelijk. Moraal vsn dit verhaal geld maakt niet gelukkig maar wel ver domde handig.

Ben ik veranderd deze reis? Geen spat maar ik heb een stuk meer ervaring dan ik hen een reisverslacing opgelopen.

1. Mam:
    12 maart 2017
    En daar is je laatste verhaal waarme je jouw reis afrond.
    En prachtige periode in je leven waarvan ik denk: dat zou iedereen moeten doen. Jaha... dat zeg ik, degene die zo sceptisch was in het begin.
    Ik denk dat je deze periode nooit helemaal af sluit, gezien alle ervaringen die je meeneemt.
    We hebben genoten van alle verhalen en we zijn ongelooflijk trots op je.
    Smaakt naar meer, maar deze reis zal echt een hoogtepunt in je leven zijn en blijven.
  2. Anneke:
    Hey Arjan
    Als trouwe volgster zal ik ook een laatste keer reageren op je verslag.
    Mooi dat je het zo allemaal kan relativeren. Ook ik dacht voordat je weg ging net als je moeder , waar begint die aan helemaal alleen ver weg ,maar ik denk dat alle moeders wel zo zullen denken?!
    Maar tijdens het lezen van je reis verslagen is bij mij alles 180 graden omgedraaid ongelooflijk wat je toch maar even geflikt heb!!
    Je hebt prachtige en soms mindere ervaringen opgedaan en deze reis zal je altijd bij je dragen welke reis je hierna ook gaat ondernemen.
    Bedankt dat ik steeds je reisverhalen mocht lezen het super leuk!!!
    En wie weet welke Continenten je nog mag veroveren in de toekomst?!
  3. Jeanette de hoop:
    12 maart 2017
    Hey Arjan ook ik bedank je voor al je mooie verhalen met veel plezier heb ik ze gelezen. Deze ervaring kan niemand je ontnemen. Heel veel succes met het weer oppakken van je leven in Nederland. X Jeanette
  4. Ton:
    12 maart 2017
    Ik ben altijd al een voorstander geweest van je reis. Mooi die conclusie van je over geld. Leef vooral vandaag en zorg voor wat geld voor de reis van morgen. Immers overmorgen kan het wel eens je laatste dag zijn. Relativeren dat heb je wel geleerd zo te zien :-)
  5. Bea:
    13 maart 2017
    Bedankt dat ik mee mocht lezen van je verhalen. Ook ik heb er van genoten. Je heb een prachtige tijd meegemaakt die niemand je meer kan afnemen, en een mooie periode in je leven meegemaakt. Onthoud wat je geleerd en gezien heb.
    Nu weer het gewone leven oppakken in Nederland. Succes Arjan.
  6. Bert:
    13 maart 2017
    Ik dacht waar begin je aan. In je eentje naar de andere van de wereld alleen met een rugzak en een minimum aan spullen mee. Je ben er maanden mee bezig geweest en elke euro cent opzij gezet om deze reis te kunnen maken. Ik maakte toch wel zorgen om deze reis mede omdat je zo'n chaoot bent, dit werd alleen maar vergroot toen je de belangrijkste papieren vergat die ze nodig hadden op de ambassade voor je visum maar dat loste je op een manier op waar ik nooit aan gedacht zou hebben. De dag dat we je naar het vliegveld moesten brengen kwam erg snel dichterbij. Ik ging me met de dag vreemder te voelen. Het was toch je zoon hé die voor drie maanden weg gaat. De weg naar het vliegveld duurde veel korter dan ik in gedachten had gehad. Het was gewoon een rare ervaring toen ik je bij de gate naar binnen zag gaan en je voor een lange tijd niet meer zou zien. Op de terug weg naar huis hebben je moeder en ik eigenlijk niet veel tegen elkaar gezegd maar we konden aan elkaar zien dat we het er toch wel een beetje moeite mee hadden. Maar ja toen je eenmaal daar was en je je draai gevonden had en de verhalen los kwamen over wat je allemaal beleefde daar aan de andere kant van de wereld en dat de techniek in de vorm van chatte zodat we een idee kregen hoe het er daar aan toe ging en dat je precies liet weten wat je reis plannen waren had ik er totaal geen moeite meer mee dat je deze reis ben gaan maken. Sterker nog ik ben super trots op je dat je het er zo goed vanaf hebt gebracht. Je reis verhalen en de vele foto's die je gemaakt hebt. Zal het nog een soort gaan missen.
    Het zal altijd een zeer mooie ervaring in je leven blijven.
    Nogmaals ik ben trots op je dat je het zo goed hebt gedaan.