Avondje met Amerikanen en Chiang mai op de fiets

7 december 2016 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Hallo allemaal gister avond heb ik een thaise curry geprobeerd. De menu kaart was in het thai dus ik had er een beetje moeite mee dus ik vroeg aan de kok om een thaise curry die niet te scherp was. De kok zij the red curry is medium spicy. Ik hou van scherp eten dus ik bestelde dat. Dat was fout 1. Als je hier gaat eten vraag dan om no spicy food echt waar want dan is het lekker pittig. Het probleem is namelijk dat je eerste hap voorzichtig en klein is, je beseft dat het echt lekker is dus je 2de hap wordt groot (dit was fout 2) want je slikt het door en dan pas begind het branderige gevoel van hap 1 en je denkt dat dit gevoel van hap 2 is. Zodra het pittige gevoel van hap 2 binnen komt en je hap 3 en 4 al binnen zijn, dan besef je dat je een inschattingsfoutje hebt gemaakt en in je lichaam gaan alle allarmbellen af, dus ik heb het minder scherp gemaakt met het potje suiker dat op de tafel staat ( even uitleggen hoe het werkt in lokale eet tentjes je besteld iets en op tafels staat een potje met een goedje wat je eten minder pitting maakten een potje waar een goedje inzit wat al brand als je het potje open doet en is een soort saus waar kleine pepertjes inzitten. Ik denk dat als je een grote schep op je eten doet de saus dwars door je eten, je bord en de tafel heen brand en als je geluk hebt je knieën net mist om vervolgens door de vloer heen te smeulen en zich vervolgens tot 3 meter diep in de aardkorst te bijten. ik had geen intressen in dat sausje. Maar even terug naar het restaurant te veel suiker in je eten is ook niet lekker en dus doe je dit niet. Ik heb het eten opgegeten. Pijn is voor even en opgeven is voor altijd. Al met al kon ik dus zwemmend in mijn eigen zweet terug naar het hostel waar ik meteen anderhalf liter water dronk en naar de bananen greep en in die hoedanigheid ontmoete ik Alison (uit de USA) en fransisco (uit Portugal) een beetje vreemde ontmoetting dus. We hebben 1 uur zitten kletsen en vervolgens gingen we naar de nightmarket daar hebben we weer wat gegeten en daar hebben we nog 2 meiden uit de USA ontmoet die ook in ons hostel zitten. Een erg gezellige avond gehad met zijn alle aan het chiang bier en praten met amerikanen ovet trump is leuk, rond 23.30 gingen we terug naar onze hostel. En lekker slapen. Vanmorgen heb ik om 9 uur ontbeten waar Alison, roep naam Ally zat te ontbijten. Ben ik trouwens vergeten te zeggen dat zij is ontzettend klein. Ze komt bij mij tussen mijn ellenboog en schouders in. Zij had vandaag niks te doen en ik ook niet dus we zijn gewoon gaan fietsen want ons hostel heeft gratis fieten. We hebben het oude centrum van chiang mai ondekt wat erg gemoedelijk is voor zo'n grote stad als dit. Al met al was dit mijn eerste ervaring met het deel nemen in het verkeer hier, wat stukken rustiger is dan in bangkok maar als nog erg druk is en links rijd. En op de grote wegen is dit niet moeilijk just go with the flow maar op de kleine weggetjes en in kleine steegjes ga je rechts rijden. Ook het nemen van de bocht naar rechts is raar bij een kruispunt. We hebben gewoon een tempeltoer gedaan een local vertelde welke tempels groot, klein, gratis en betaald waren en welke het waard zijn en welke niet. We hebben witte tempels, goude tempels, zilveren tempels, bruine tempels, en stene tempels gezien. En een tempel waar toevallig een ceremoni bezig was, leuk om te zien. Die tempel had trouwens een staande boeda wat vrij uniek ik want boeda's zitten of liggen altijd. Mijn hoogte punt van de dag was bij de zilverentempel. Wat was er met die tempel? Niet zoveel bijzonder op na dan dat hij zilver is en dat het lijkt dat hij licht geeft door de weerkaatsing van de zon maar hij stond naast een thaise school waar er net een stel kinderen een bal spelletje aan het spelen waren. Dan moet ik natuurlijk even mee doen, de conciërge zag dit hij vond dit leuk en heeft ons de rest van de school laten zien. Waar sommige kinderen in de schoolbanken zaten sommige kinderen aan het knutselen waren en de jongste kinderen waren aan het slapen. Er werdt erg slecht engels gesproken en ik weet niet of foto's van kinderen in dank afgenomen worden dus dat heb ik voor de zekerheid achterwegen gelaten. Maar voor een leraar was dit ontzettend leuk om te zien. Toen we weer weg gingen werden we uitgezwaaid door al de kinderen die aan het spelen waren (stuk ok 30) dat was ontzettend leuk. Daarna heb ik slippers gekocht voor 2.60 euro en ze meteen weer weg gegooid want ze liepen vreselijk. Daarna weer wat tempels bezocht en terug gegaan naar de hostel om uit te rusten en deze blog te schrijven. Vanavond ga ik me even orienteren op hoe ik verder ik denk morgen naar pai te gaan (een hippie dorp in de bergen) tegen woordig erg toeristisch hoorde ik maar ik heb gehoord van alle andere reizigers dat ik het moet proberen dus waarom niet ik denk daar 2 dagen te overnachten en door te reizen maar ik wil deze sfeer wel proeven. Hopelijk is daar ook wifi dat denk ik wel.

Groetjes en vergeet de foto's niet

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Kees:
    7 december 2016
    Hoi Arjan ,zou met dat eten eerst maar eens kijken waar de plaatselijke brandweer zit ,zo te lezen heb je die hard nodig ,haha! Je schrijft het wel heel leuk op ,je voelt als het ware mee met je ,zou wat voor mij zijn ,als ik naar de sambal kijk begin ik al te zweten .pfoe .je hebt in een week al heel veel gezien ,gedaan en leuke mensen ontmoet ,geniet ze verder en de HG,Kees
  2. Mam:
    7 december 2016
    Nog maar een week in Thailand en al zoveel beleefd.
    We zijn geweldig trots op je dat je dit allemaal doet.
  3. Anneke:
    Hey Arjan

Geweldig hoe jij je eet ervaring beschreven heb ik heb me zitten bescheuren ( jij opdat moment natuurlijk niet, moest gelijk aan ome Kees denken die heeft er ook altijd zo'n last van)
    Zo van je verslagen gelezen te hebben gaat het je prima af allemaal in je eentje ( en al zoveel contacten gemaakt) geweldig !!!!!!!!
    Ik kijk weer uit naar je volgende avontuur
    Groetjes Anneke
  4. Tony:
    7 december 2016
    Volgens mij kan je beter nieuw ondergoed kopen Arjan
    Want in je oude zitten de brandplekken zo te lezen!!
    Kijk steeds weer naar je avonturen uit!
    Het is dat ik al zo'n ouwe taart aan te worden ben anders ging ik ook backpacken haha
    Take Care!!! X
  5. Bea:
    7 december 2016
    Leuk om je verhalen zo te lezen. Moest wel glimlachen toen je over het eten schreef.
    Fijn ook om te lezen hoe je alles beleefd. Veel plezier verder met je reis.
  6. Tonnie van Ettinger Kortleven:
    8 december 2016
    Hoi Arjan, leuke verhalen. Levensgenieter echt heel bijzonder wat je mee maakt, groetjes Tonnie