De nacht trein van bangkok naar Chiang Mai

5 december 2016 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Damens en heren vandaag ik heb geen computer in de hostel dus het moet weer via de app. Dat wil dus zeggen spelfouten en verkeerden zinsbouw.
Ik verliet gister middag mijn hostel rond 4 uur, ik wilde optijd bij de trein zijn. Ik kon pas de trein in vanaf 19.40 maar ik was niet vanplan om een taxi te pakken dus ik ging weer het de bus dit keer was ik 2 cent duurder uit maar ja daarvoor blijf ik geen half uur wachten XD al met al was ik dus veel te vroeg op het treinstation. Daar moest ik drie uur wachten. Saai? nee zeker niet. Ik keek rond of er iets te beleven viel en voor mij zag ik een groepje meisjes met een scouting das zitten ik vroeg of 1 van hen mischien engels sprak en 1 meisje van ik denk 12 jaar sprak een paar woordjes engels (bij lange na niet genoeg) dus maar gecommuniceerd door middel van google translate en dat ging super grappig ik zat daar in mijn veel te lelijke hippie broek en mijn grote rugzak op de grond tegenover een groepje thaise scouts. Ik was in het begin bang dat ik ze had beledigd dus dat vroeg ik maar ze zei dat ze het leuk vond om te communiceren met een scouting leider uit nederland. Vervolgens vroeg ik of ze me een paar woordtjes thais wilde leren geloof me als je in het buitenland zit en je hebt een helleboel tijd probeer contact te zoeken met locals en probeer de taal te leren. Gegeven moment zaten er 6 kinderen om mij heen om mij uit te leggen hoe je telefoon zegt of hotel of trein. Zij lachen om mijn uitspraak en ik had het prima naar mijn zin (ik kan geen een word meer opnieuw zeggen maar het gaat om het idee.)
Ik heb ze toen ze weg moesten getracteerd op een koekje uit de locale supermarkt (soort AH to go) ik keek op de klok nog 2 uur en 30 minuten dus maar kijken wat er nog meer te doen is ik kwam 2 reizigers uit Argentinië tegen en ik raakte met ze aan de praat. ik zij dat onze koningin uit hun land kwam en  heb matte met ze gedronken. Dit is een soort hele sterke thee. Om een indruk te geven watchet is en hoe het smaakt. Het is een ijzere beker ter grote van een expresso kopje vervolgens word dit voor 80% gevuld met de thee blaadjes maar dan vergruist en dan werd er een ijzer rietje met een filter ingedaan. En dan word de overige 20% van het bekertje gevuld met heet water en dan moet je aan het rietje zuigen. GATVERDAMME niet te zuipen maar dat laat je natuurlijk niet zo merken. Het gesprek stopte toen en een gezin uit Argentinië toevallig bij kwam zitten. Dan gaan ze verder in het spaans. Gelukkig waren er meer reizigers gearriveerd. Ik liep naar 2 meiden (over duidelijk backpackers) en ging een gesprek aan. Ze kwamen uit new castel en ze gingen naar zuid thailand dus 180° de andere kant op maar hun trein vertrok maar 5 min later dan die van mij vervolgend begon er op het scherm een voetbalwedstrijd tussen thailand en Myanmar. De meiden vonden voetbal leuk dus we keken naar de wedstrijd. De thaise mensen keken hier ook naar en dat is heel anders dan in nederland. 1 het niveau van het spel is echt slecht maar de thaise mensen die keken klapte ook voor het doelpunt van de tegen stander niks van hi- ha hond#@*l maar klappen en wat terleurgesteld lachen.
In de rust van de wedstrijd kon ik naar mijn trein. 2de klas. Echt waar alleen maar backpackers. De mensen achter me waren Nederlands en kwamen uit Amsterdam, ik controleerden of ik mijn telefoon en portemonnee nog had. (nee geintje even gepraat maar het gesprek viel snel dood) toen we eenmaal reden kwam de verkoopster van fruitdrankjes en koffie langs. Echt waar van haar krijg je nachtmerries. Je ligt achter een gordijn in een beetje schemerig ligt en dan als je wil slapen komt ze langs coffee orange jus, coffee orange jus. Erg irritant.
Toen de man kwam die de bedden klaar maakte verbaasde ik me er echt in hoe confortabel die bedden lagen. Het was koud in de trein maar daar had ik rekening mee gehouden. Lang leven het blauwe vest dat we gekocht hebben pa. Alleen de trein was wat lawijerig en ik had geen nachtlampje want deze was stuk maar ik heb echt lekker geslapen met mijn oordoplen in en mijn oogmasker. (Dit is wel echt een aanrader want het is vrij ligt en lawaaierig in de coupé. Het was 14 uur maar het is voorbij gevlogen het voelde als het reizen met de trein naar hengelo. Alleen daar slaap je niet in. Het is wel super relext wakker worden in een trein die dwars door de jungel gaat overal bomen en lianen en dan een openplek die uitzicht bied op de bergen.
Toen ik aankwam in chiang mai was ik uitgerust. Wat wel echt klote is in zo'n trein is de wc. Een soort frans toilet maar dan met strond, vliegen en een bidet die al begint te spuiten als je op de juiste plaats gaat staan. Dat was dus pissen in de deur opening en hopen dat je het toilet haalt en daarna alles ophouden tot in het hostel.
Aan gekomen in chiang mai gebruikte ik hostelworld om een hostel te zoeken. Nu voor 9 euro een hostel met goede wc en goede douches en een ontbijt dat ik heel de dag door kan pakken. Geweldig hostel ze doen zelfs de was voor me voor 2 euro. Dikke prima dus. Ook hier weer veel mensen vanavond ga ik denk ik naar een muay thai wedstrijd dat is hier veel goedkoper dan in bangkok.