Olifantjes

6 december 2016 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Hallo allemaal vandaag heb een soort boerderij bezocht op zo'n 60 km van chiang mai af (richting het noorden) voor ik kan beginnen met dit verhaald moet ik eerst met een wat minder mooie kant van dit land vertellen. Ik heb eerder beschreven dat er een gigantische groot verschil is tussen rijk en arm, ze kennen hier geen UWV en als je dus geen baan hebt en je kan je zelf niet verzorgen dan ga je dood aan de geel honger. Daarnaast hebben wij in nederland zo iemand als Mariane Tieme met haar partij voor de dieren (in Nederland hebben we ook echt alles) die hebben ze hier niet. Als je dan kan kiezen tussen het mishandelen van een olifant of het dood gaan aan de geel honger dan zal de keuzen snel gemaakt zijn. Toeristen worden hier opgelicht met mooie verhalen over hoe goed de olifanten het hebben hier en over dat het niet slecht is om op ze te rijden en dat ze best wel zwaar werk kunnen doen. Het verhaal zit zo goed in elkaar dat ik het de toeristen niet eens kwalijk kan nemen. (het is toch gewoon paardje reiden xxl? trouwens waarom zou paard rijden dan wel goed zijn een olifant is toch veel sterker?) Een olifant is vooral veel groter en is relatief in verhouding minder sterk dan een paard. Al met al worden de olifanten (de chiang hier ook wel genoemd) vreselijk mishandeld. De boederij waar ik vandaag ben geweest heeft verschillende olifanten opgevangen/ opgekocht van allemaal verschillende kwaadwillende mensen in thailand. Deze olifanten worden binnen dit bedrijf verzorgd,opgelapt, verwent en gevoerd en dat kost wat. Heb je enig idee hoeveel een olifant eet, 150 kg fruit, groete en stro. Dat kost ontzettend veel geld, om dat geld bij elkaar te verdienen heeft thailand toeristen. Ik betaal geld om olifanten te mogen verzorgen kroelen en fotograferen. Uiteraard worden alleen de olifanten die het aankunnen gebruikt voor dit project. Als ze een bedreiging vormen voor mensen dan worden ze daar voor niet gebruikt (die hebben ze trouwens ook). De olifant leert trucjes door middel van het geven van voer als ze het kunnen (HALO-ers de pavlov methode leertheorieën leernasr 1 blok 1) ze worden dus niet opnieuw geslagen en mishandeld bij dit park. Omdat ik op geen enkele manier betrokken wil zijn met dieren mishandeling heb ik me hier al ruim een jaar in verdiept om er zeker van te zijn dat ik geen verkeerd bedrijf uitkies. Ik was ook van plan om bij elk teken van mishandeling mijn spullen te pakken en te wachten bij de bestuurder van de songteaw. Na dit uitgelegd te hebben kan ik beginnen met de blog.

De wekker zou gaan om 7.00 dus ik werd netjes wakker om 6.59 (hoe doe ik het toch)
Ontbijt is hier pas van af 7.30 het moment dat ik opghaald zou worden (kwalitatief uitelate teleurstellend dus) maar ja snel mijn spullen gepakt en klaar gaan zitten om te wachten. De mensen hadden zich hier prima aan de thaise tijd gehouden en dus reden we om 8.10 weg (grommm) gelukkig uitgebreid kunnen eten. in de songteaw zat Morgane een meid van 22 die vanavond terug ging naar bangkok om binnen kort terug te vliegen naar Frankrijk. Zij was afgelopen jaar naar australie, nieuw zeeland, cambodja en thailand geweest. (Genoeg gezien dus) toen ik vertelde dat Lindsay Frans heeft gestudeerd kwamen we (in het engels) aan de praat. Uiteraard werdt de songteaw weer hellemaal vol gestampt en zaten we 1.5 uur lang in dat busje met al weer sjaak stuurman achter het stuur en iedereen had slecht ontbeten en dus gingen we nog even langs de lokale markt net buiten chiang mai (supper cheap dus) iedereen had goed ontbeten daarna maar toch stond de score van sjaak stuurman op 2 (kotsende mensen aan het einde van de rit) leuk zo'n ding door de bergen. Al met al pittig ritje dus vooral toen we door de Jungel heen reden op de onverharde wegen. (Maag, slokdarm maagsap 1 maagsap 2 was een leuke variant van het wel bekende hoofdschouder knie en teen) gelukkig trok het weg bij het olifanten park. En kregen we een geweldig overal aangereikt (lekker sexy) daarna moestebn we bananen loshalen van de trossen watermeloenen in partjes snijden en alles naar beneden schouwen. We kregen wat te horen over het park en alle informatie die ik hierboven heb gegeven. Vervolgens mochten we de olifanten voeren aaien en knuffelen. Toch was iedereen wel een soort van bang want je komt toch wel met je hand (waar je er maar 2 van hebt) in de buurt van een groot zwart gat wat hap hap slober slober weg is weg doet. Maar na 2x voeren was de spanning er af. Toch gaven deze 2 pogingen wel leuke effecten. Want die beesten zijn GROOT (en dit waren nog maar kleintjes). Vervolgens het modderbad ze werden mee genomen naar een grote modderpoel en ze gingen er met volle overgave in. Toen tegen ons werd gezecht dat we er in mochten gaan twijfelde we even maar een van die jumbo's sleurpte zijn helle sleurf vol met modder en tracteerde ons op een douch. (Ik pakte net mijn gopro dus ik hebt het op film voor de after movie) vervolgens sprong ik met volle overgave in de modderpoel (ik was de eerste) en 3 cm naast mij trekt 1 van die verzorgers 6 versgedraaide keutels uit het water (lekker man) boeie ik heb ooit geleerd dat olifante poep schoon is en dat ze er in sommige landen pannenkoeken mee bakken (mischien een leuk idee voor scouting) daarnaast was ik toch al vies. Na de 3 dieren een modderbad te geven mochten ze zich nog even afspoelen in de rivier (zij wel wij moesten nog even wachten, laat maar zien wie er de baas zijn in dat park) vervolgens nog even op de foto met ze en toen naar boven. De reden waarom een olifant trouwens een modderbad neemt is tegen de muggen (ik moet zeggen het werkt) boven aangekomen kregen we eten kip met annena, gemengde groente rijst soep en fruit ik ben al bijna 3 dagen geen vlees gegeten om dat ik eerder een kippe kop in soepje tegen kwam dus ik probeerde het opnieuw ging wel aardig hopen dat ik er geen last van krijg. Na het eten gingen we naar een waterval was zeker een leuke vervaring lekker gezwommen (zie foto's) vervolgens mijn voet opnieuw goed steriel gemaakt ( de wond is bijns hellemaal gesloten) en toen op de terug weg weer even maag, slokdarm, maagsap 1 maagsap 2 hebben gezongen kwamen we terug aan in chiang mai ik ben voor het eerst in mijn leven blij geweest met file. Ik werdt ook echt als laatste afgezet joepie.
Al met al echt eeb leuke dag gehad met wel eens waar een prijskaartje maar ja het gaat naar een goed doel.

Groetjes arjan

1. Anneke:
    6 december 2016
    Hey Arjan

Nou het was weer een mooi verslag van je . Je zal de komende weken geen last van muggen hebben :) Heerlijk tussen de olifanten drollen zwemmen. Wij hebben het in Nepal niet gedaan hoor maar het was wel leuk om te zien hoe die olifanten het heerlijk vinden om te zwemmen.
    Het was weer een leuk avontuur voor je en ik kijk uit naar je volgende verslag hoor!!
  2. Cochise:
    6 december 2016