Perhentian island

9 augustus 2019 - Perhentian Islands, Maleisië

We zijn hier nu 5 nachten geweest. Zo als eerder beschreven was de 1ste een hel. Maar de andere dagen waren geweldig. Hoewel het toerisme hier zeker zijn weg heeft gevonden is het nog niet zo erg als op koh phanang en koh samui thailand. Ik zeg met recht nog niet, ik ben bang dat dit over een jaar of 10 wel eens veranderd zou kunnen zijn. Ik ben in iedergeval blij dat we van de schoonheid van het eiland en de onderwater wereld hebben kunnen genieten. De eilanden groep bestaat uit verschillende eilanden waarvan 2 echt bewoond worden. Pulau perhentian kecil (klein eiland) en pulau perhentian besar (Groot eiland). Op het grote eiland vindt je dure resorts en duikscholen. Op het kleine eiland vindt je deze ook maar dit eiland is vooral van de backpackers. Dat betekend kleine basic strand hutjes. Bescheiden strand feestjes met vuurdansers en de sfeer is heel chill. Mocht je hiet ook heen willen gaan op butget tarief neem dan genoegen met basic hutjes en vermijdt overnachtingen in fishermanvillige, longbeach is leuk maar door het toerisme een beetje vervuild. Toch adviseer ik toch om op longbeach te verblijven en dan taxibootjes te nemen naar anderen stranden, mooiere stranden want die zijn hier genoeg. Denk aan expeditie Robinson met de meest witte stranden en het meest blauwe water. De realiteit is nog witter en nog blauwer. Turquoise blauw water loopt over in wit zand en dit loopt over in groene jungel met palmbomen. Zeker als het niet bewolkt is dan is dit een plaatje.

Na mijn laatste blog zijn Lindsay en ik samen wezen snorkelen. Lindsay zag voor het eerst in het wild gekleurde vissen en koraal. Ook de baby haaien vond ze mooi. Ze vond het wel spannend om zo'n stuk van de kant af te zwemmen maar de stroming viel gelukkig mee. Na 1 uurtje zwemmen kwamen we weer terug. Ik moest namelijk om 14.45 weer klaar staan voor mijn laatste duik. De duik spot heette The temple of the sea. Het was ook 25 minuten varen met de speedboat. Een aardig eind uit de kust dus. Deze duikspot was 24 meter diep en ik dook mee met een nederlands gezien die voor hun open water advance diploma gingen. Wel leuk om te zien dat ik nu wat vaker gedoken heb. Ik doe veel langer met mijn zuurstof. Normaal ga je het water in met zo'n 200 bar en je probeert het water uit te komen met 50 bar. Dan ben je met een diepte van 22 meter (als beginner) ongeveer 35 tot 45 minuten beneden. De duiktijd die wij hadden was 41 minuten op 24 meter ik had nog 90 bar over. Maar die meiden hadden nog 40 toen we boven kwamen dit kwam. 50 toen we terug gingen en toen na de veiligheidstop (een wacht tijd van een aantal minuten op 5 meter diepte tegen decrompessieziekte) 40 bar.

Die avond zijn we weer gaan eten met Nick, guido en 2 nieuwe mensen. 2 tukkers ik hoorde dit meteen aan hun accent. Dit was ook een stel na het eten hebben we gekeken naar de vuurdansers. Cocktail (die voor het lekkere net te sterk was) besteld en kijken naar de show. Daarna gingen we redelijk vroeg naar bed.

De dag erna zijn Lindsay en ik mee geweest met een duiktour, het stel uit oldenzaal (de tukkers) gingen ook mee super gezellig. Toen we aan kwamen bij de 1ste snorkel stop had ik al het vermoeden dit kan niks worden. Een stuk of 35 Chinese (met zwem vest en al) lagen bij elkaar in de zee door een snorkel te ademen. Toen dacht ik oke al het mooie zal dood zijn. Als eerste sprong ik het water in en ik keek onder water. Ik dacht waarom brengt de boot man ons hier heen. Alleen maar zand. Tot ik goed keek en ik begreep in 1x waarom er zo veel Chinezen op en onder elkaar lagen ik zag een schildpad. Toch wel weer een beetje onder de indruk zwom ik naar het beest toe onderwater 3 a 4 meter. Hier was ik even alleen met dat beest want Chinezen toeristen met een zwemvest kunnen niet duiken toen ik op 1.5 meter afstand was begon het best in eens te bewegen en zwom naar boven. Boven bij begon de mensen massa in een keer allemaal foto's te maken. Volgens mij ben ik nu de meest bekende fotobommer van heel china nu. Er zijn zo veel foto's van mij en van de schildpad gemaakt dat we nu BC-ers (bekende Chinezen) zijn geworden. Ik denk dat als de schildpad en ik een act gaan opvoeren in peking dat we goud geld kunnen krijgen.

Toen we verder gingen naar de volgende stop waren er wat meer vissen. Het koraal was 98% dood maar de vissen waren mooi. We hadden nog even paniek want de bootman was in eens weg gelukkig kwam hij even later weer terug. De 3de stop hete sharkpoint. We hebben geen haaien gezien maar wel weer koraal. En een grote school vissen. Daarna werden we afgezet bij fishermansvillege de plek waar het hotel van de hel stond. Maar we hebben er wel ontzettend goed gegeten. We moesteb ons er wel weer aankleden want we mochten er niet in zwembroek en bikini zitten, zeker een bikini werd er niet gewaardeerd. We hebben daar ook nog een sanitaire stop gemaakt de wc zat er naast de keuken. Wat ik daar van moest denken weet ik niet maar de wc rook naar vers en kruidig eten. Ik heb zelden in Azië zo'n aangename lucht in een wc geroken. Toen we terug naar de boot gingen kreeg de bootman nog een commissie van de restaurant eigenaar. Het laatste snorkel punt was ook meteen het mooiste punt. Het water begon redelijk diep en liep gelijk waardig een beetje op Lindsay zag daar voor het eerst clownvisjes (nemo's) hellaas kon ze met haar oor niet dieper gaan. Ik ben er nog even naar toe gedoken maar omdat zinken het beste gaat met lege longen kon ik daar niet heel lang blijven. Ik heb ze met de laatste 3 duiken heel veel gezien. Ik baal echt dat ik mijn go pro ben vergeten ik had graag foto's en video's gehad.

Terug gekomen hebben lindsay en ik gekeken naar vlieg tickets naar bali en lombok hier schrokken we een beetje van de prijzen zijn afgelopen week met 100 euro gestegen maar ja toch maar gekocht. 325 euro per pesoon bali heen en lombok terug. Ook heb ik meteen een vlucht van kota bharu naar KL geregeld. Deze was maar 20 euro p.p inclusief bagage.

Vanmorgen hebben we het hutje verlaten en de boot gepakt naar het vaste land. We zitten nu in een taxi richting kota bharu en daar overnachten we nog een dag. Die taxi is ruim 1 uur en 6 minuten rijden en de kosten zijn 63 rym of te wel 13 euro en een beetje. De chauffeur is nu aan het bidden bij een moskee. Ik hoop dat het ons een veilige rit bezorgd. Foto's volgen

Groetjes Lindsay en Arjan

1. Annamarie Kruijer:
    9 augustus 2019
    Heerlijk en jullie genieten. Verder geen last van de muggen? Nu weer op naar en nieuw avontuur. Pas op Bali is mooi maar veel troep in de natuur.👽🙋‍♀️
  2. Jacqueline:
    9 augustus 2019
    Ik had nog gezegd dat je terug moest voor je go pro🙈
  3. Kees:
    9 augustus 2019
    Hoi Arjan en Lindsay ,leuk verhaal weer om te lezen ,Hé,Arjan ,zo'n schildpad ,knuffelt dat nou anders dan een kat? HG,Kees
  4. Margreth:
    Hi Arjan en Lindsay.
    Weer een leuk verhaal om te lezen.
    Fijne reis verder
  5. Anja:
    Leuk verhaal weer hoor!! 😁😁
    Bootsman ineens weg?? 😳😳
    Ik zou gek worden 😱
    Heb eens een film gezien.... afijn 😀
    Ik kijk al weer uit naar he volgende verhaal 😘😘👍😃
  6. Anneke:
    9 augustus 2019
    Weer een mooi avontuur jammer geen foto's van het onderwater gebeuren.
    Veel plezier samen
  7. Angelique:
    9 augustus 2019
    Ik moest zo lachen bij het verhaal over de schildpad. Je schrijft erg leuk Arjan!
  8. Bea:
    10 augustus 2019
    Wat een leuk verhaal weer.
    Veel plezier verder.