Terugblik op de eerste 2 maanden

29 januari 2017 - Tuek Chhou, Cambodja

Ik zit in mijn laatste maand. Tijd vliegt maar er is nog genoeg te doen. Maar een beetje bruin worden en chille wordt het hoofddoelstelling van deze maand. Het weer in de golf van thailand is bij getrokken dus dat wordt genieten. Echter heb ik de afgelopen tijd even teveel het vliegtuig gepakt dat moet ik nog 1x doen en daarna gaan we weer back to basic. Echter ben ik altijd nog een backpacker gebleven en ben ik geen flash packer geweest. Het is zo tof om te ervaren wat je allemaal leerd tijdens zo'n reis als dit. Een paar voorbeelden: je leert dat het heel normaal is om op mensen af te stappen en een praatje te beginnen, je leert geduld te hebben en te genieten van de dag. Je leert dat je niet dood gaat van wat minder hygiëne (hoogstens een beetje ziek), je weet wat je wel en niet kan eten, je kan op het vliegveld slapen, je leerd onderhandelen, voor je zelf opkomen, omgaan met eenzaamheid en leven zonder een schone wc of zonder wifi (daar koop je gewoon een simkaart voor XD), ik heb begrip gekregen voor mensen die zich gediscrimineerd voelen (mevroue simonds mocht je dit lezen ik heb het over niet of later geholpen worden dan locals en 2 tot 10x de meerprijs van iets moeten betalen niet over me niet aan kunnen passen aan een kinder feest) over dit laatste gesproken ik heb minder begrip gekregen voor mensen die emigreren/ vluchten en zich vervolgens niet integreren, als ik het in 3 maanden kan doen voor 4 verschillende landen waar je een soort van aan je lot overgelaten wordt, waarom zou je het niet kunnen doen voor 1 land waar 90% van de dingen voor je geregeld wordt. Maar genoeg hier over. Je leert een hoop dingen en leert risico's nemen. Ik adviseer iedereen dit ooit een keer te proberen om hellemaal alleen een verre reis te maken je komt je zelf tegen en je wereld beeld veranderd. Hoe ik de wereld nu zie: we zijn allemaal wereld burger en we moeten het met zijn alle regelen. waar het nu fout op gaat in deze wereld zijn de 3g's geloof, grezen en geld samen geeft dit geziek (ik citeer een nieuwe vriendin van me hier Kim) al met al zou de wereld er veel beter uitzien zonder de 3g's.

Verder ga ik mijn laatste maand in jeetje wat snel, ik ga deze manier van leven missen maar natuurlijk mis ik thuis ook wel, dat doen we allemaal (de backpackers). Sommige onder ons (de backpackers opnieuw) zijn al meer dan 1 jaar niet thuis geweest. Dit was heel duidelijk in luang prabang in de bar utopia. Op een avond was er een groepje musicale engelse backpackers met instrumenten en een prachtige stem een nummer aan het spelen over thuis. Om een goede indruk te krijgen van dit nummer zoek dan op youtube het volgende nummer op: we will go home (song of exile) king arthur. Dit nummer duurt 2.45 min. En je begrijpt mischien waarom iedereen met natte ogen in deze bar zat. Maar natuurlijk willen we niet naar huis we gaan verder tot we er bij neer vallen (of het geld op is) maar laten we eerlijk zijn ik heb nog 1 maand om te knallen op de eilanden van thailand ik ben erg benieuwd. Dit zal een beetje het vakantie deel van mijn reis worden. En je zal denken huuuu vakantiedeel van je reis. Backpacken is geen vakantievieren, je bent continu bezig met reizen en bus tickets, schone kleding, eten, slaapplaats en ik zal je zeggen het is slopend (en opnieuw een geweldige ervaring) elke avond ben je gesloopt omdat je elke dag nieuwe dingen leert.

Maar zo als ik al zij ik heb nog 1/3de voor me en ik ga daar wat minder reizen maar zeker nog genoeg leuke dingen doen.

Ik zie jullie over 4 weken weer.
Gr arjan

1. Anneke:
    29 januari 2017
    Mooi Arjan
    Geniet nog maar van je vier weken en dat je de afgelopen maanden veel gezien en gedaan hebt kan je op een mooie ervaring terug kijken!!
    Have fun Groetjes Anneke
  2. Mam:
    29 januari 2017
    Mooi geschreven Arjan.
    Ik weet zeker dat je veel geleerd hebt.
    Geniet van de laatste weken en we kijken uit naar 1 maart.
    Have fun and see you in Dusseldorf!!
  3. Jeanette de hoop:
    30 januari 2017
    leuk verhaal weer wat beleef jij giga veel. gezellig geschreven. geniet er nog paar weken van. gr
  4. Kees:
    30 januari 2017
    Hoi kanjer ,je bent wel goed bezig en de conclusie dat je als een ander mens terugkomt is helemaal waar ,Je komt vooral terug als een rijper mens die dadelijk weer thuis vooral waardeert wat hij hier heeft ,het zou inderdaad voor menigeen goed zijn om ook eens te doen wat jij gedaan hebt,geniet ze je laatste maand en tot ziens weer thuis ,Mzzl ,Kees