Huê en saigon en dalat dag 1

20 januari 2017 - Thành phố Đà Lạt, Vietnam

Hooi hooi allemaal het is al weer even geleden. Ik heb wat rare bochten gemaakt maar ik was continu bezig met reizen. Ik eindigde mijn vorige verhaal voor ik naar de waterpoppen show ging. Naja dit is locale traditie dus ik moest er even heen om te kijken echter heb ik 3 kwartier naar een soort van poppenkast in het vietnamees gekeken dus na 15 minuten wad ik er een beetje klaar mee maar het was leuk voor 1x. Verder zijn mijn pakken af en toen dat klaar was besloot ik verder te reizen. Ik ben eerst terug naar huê geweest want van af daar ging mijn vliegthuig naar ho chi minh city (saigon noemen de zuid vietnamese het liever.) Saigon is de oude benaming en zo als de lezers die ouder dan ik zijn wel zulleb weten is vietnam een hele tijd opgesplitst geweest tussen hoord en zuid vietnam met in het noorden het comunisme en in het zuiden wat meer westerse gedachten. Het zuiden vocht mee met de amerikanen en de meeste mensen hebben hier willen dus westers leven. Echter won het comunisme de amerikaanse oorlog (zo als hij hier genoemd wordt) en omdat ho chi minh hier een belangrijke rol in speelde werd de stad naar hem vernoemd. Echter zullen veel locals dat hier anders willen. Het comunistische gevoel wat ik dus in hanoi had is hier niet de stad is modern een goede reden voor mij om dus niet te lang te blijven. Maar goed zo ver was ik nig niet. Ik was gebleven bij huê en dag 1 ben ik opgetrokken met 3 mensen uit zwitserland 1 van deze Zwitserlanders was een vrouw die opgegroeid is in Zwitserland maar ze is van vietnamees bloed. Haar familie woonde ook nog in vietnam en ze spreekt ook vloeiend vietnamees (dat is me toch potverdorie handig) het was knijter hard aan het regenen en ons hostel had een bar dus je kan wel raden hoe deze avond afliep (kaart spelletjes en bier). De dag er na zijn we met zijn 4e naar de imperial city geweest een oud keizerklijk paleizen complex wat nu open is voor toerisme. Hier hebben we ons een paar uur vermaakt. (Hellaas was het nog steeds aan het regenen.) Daarna zijn we naar wen locale markt geweest en daar moet je rekening houden met een paar dingen. 1. Ga er niet heen als je claustrofobisch bent. 2. Kijk als westerling uit waar je met je veel te hoge hoofd loopt (alles is laag) 3. Hou je handen op je waardenvolle spullen en draag je geld op je lichaam en je rugzak op je buik. (In alle drukte kan er wel eens een hand in je wel eens gerold worden.) 4. Gebruik je verstand alles wat je koopt is nep en qua vlees en vis ga je waarschijnlijk voetsel vergiftiging krijgen het ligt er niet gekoeld en waarschijnlijk al de hele dag.

Al met al is het wel bijzonder om te zien hoe de locals hier leven. Snoep wordt in geslagen voor tet (chinese nieuwe jaar) en vissen worden voor ze worden verkocht eerst even dood geslagen op de grond. De eerste klap is niet hard genoeg dus het best crepeerd nog even (vrouw praat eerst nog even 1 min met de buurvrouw voor ze de 2de genade klap geeft), ja dat is best zielig maar wel vers dus als je vis koopt koop het bij zo'n winkeltje anders wordt je ziek. Ik kon het niet meer over mijn hart verkrijgen en tocht dus maar een pizza in het hostel (ook lekker) ook heb ik even nieuwe oortjes gekocht de mijne waren stuk. De dag er na heb ik gedach gezegd tegen mijn zwitserse vrienden en ging ik nasr het vliegveld. Ik was na 1 uur weer terug want ik vergiste me in de dag. (Vloog pas een dag later en omboeken was duurder dan het ticket) lekker boeie dan blijf ik nog 1 dag hier. Dus ik weer terug naar mijn hostel maar ik ging naar mijn bed. Ik was wat verkouden en daarom maar een prive kamer geboekt. De rest van de dag netflix en chill vikings zitten kijken (meteen verslaafd natuurlijk) dus ik heb seizoen 2 en 3 gedownload voor in de bus. Die avond ben ik holly tegen gekomen het meisje met wie ik hanoi heb verkend super grappig dus met haar en 3 anderen gaan eten. straat voetsel ow god voedstel vergifteging dacht ik niet weer. Maar een van de vrienden van holly kwam uit thailand (bangkok) en zij wist precies wat je wel en niet kan eten. We hebben dus insecten en schelpdieren zitten eten bijzondere ervaring maar vet lekker. Stinkend naar de knoflook (die ze dus heel veel mee hier) gingen we terug nasr het hostel voor ons gratis biertje. Die sloeg ik even over aangezien ik verkouden was dus maar eens vroeg naar bed. Dag er na was kon ik dus wel vliegen. Zo gezegd zo gedaan. Ik had 3 stoelen voor me zelf voor 1 uur en 20 min (niet gek als je omgerekend maar 16 euro betaald) prima te doen dus. Wel heel veel turbulentie die vlucht. Toen kwam ik aan in ho chi minh city. Wat een gekkenhuis maar ik vond het wel leuk voor een nachtje. Avondje wezen stappen en de dag er na met een klein katertje in de bus. Die me naar dalat bracht. Overigens in ho chi ming is het 30 grade en in dalat weer 18 ik wissel dus elke keer tussen 16, 30 ,18 niet heel fijn als je verkouden bent. (Ik weet het bij jullie sneeuwt het maar ik ben mijn winter vacht dit jaar al verloren dus ik ervaar 18 graden als koud) dalat is wel een geweldige plaats voor buitensport een hele tijd mijn werk geweest en nog steeds mijn hobby. Vandaag wezen canyoningen (dit is niet mijn specialiteit maar het heeft veel weg van abseilen. En het was leuk om te zien hoe er hier omgegaan werd met veiligheid. Overal sta je aan een veiligheids lijn behalven als je aan de rand staat en de instructeur je nog niet aan het touw heeft vast gebonden. (Ik zag wel dat het vak mannen waren) ik heb me stuitje geblesteerd op een van de watervalglijbanen dus de 2de x sloeg ik over maar de 11 meter sprong heb ik 2x gedaan. We sloten af met een abseil dwars door een waterval heen je eindigde dus in een smalle gleuf waar al het water door heen knalde. Iedereen kwam er hoestend en proestend uit dat was echt grappig.
Ik wacht nog even met het poosten van foto's (de staf heeft ook foto's gemaakt dus daar wacht ik even op) maar er zijn wat filmpjes op facebook. Ik denk morgen een scootertje of een klein motortje te huren en de omgeving te verkennen. Ik weet niet zeker of ik terug na naar ho chi minh. Mischien ga ik meteen naar cambodja of mischien nog even een strand opzoeken hier

Groetjes uit da lat

1. Mam:
    20 januari 2017
    Weer een leuk blogje na een paar dagen. Ben benieuwd naar de volgende ervaringen. Filmpjes op Facebook zijn stoer.