Van hel tot paradijsje

7 augustus 2019 - Gua, Maleisië

We gingen met de bus van uit Taman Negara richting de bewoonde wereld. Hoewel de tocht nu maar 1 uur duurde in plaats van 3 uur vond ik de 3 uur varen een betere optie. In plaats van over het water heen te schieten moesten we nu over smalle heuvel weggetjes en de buschauffeur had er zeg maar echt zin in. Met een bloed gang over deze weggetjes heen. Op en neer,  op en neer, bocht links, bocht rechts, bocht links, omhoog, bocht rechts, omlaag en dit zeg maar 1 uur. Toen we het park uit waren dacht ik gelukkig het is over, maar nee hoor de buschauffeur vondt dat de kleine weggetjes sneller gingen dan de hoofdweg. Tijdens de tussenstop hebben we iets bij een lokaal wegrestaurantje gegeten en dat kan maar 1 ding betekenen, heel lekker maar pittig eten. In Taman Negara hadden we een moeder en dochter ontmoet die samen aan het reizen waren hier gingen we samen mee eten. De buschauffeur vertelde ons dat de 2de bus vertraging had dus dit had ik even door gespeeld naar ons hotel. Die hadden we namelijk geboekt omdat, de eilanden waar we heen gingen snel vol geboekt zijn en wij dachten dan kunnen we in ieder geval even slapen en douchen en voor 50 euro per nacht kunnen we wel wat verwachten. (voor hotels hier een flink bedrag.) Dit pakte niet zo uit maar hier kom ik later op terug. Tijdens de bus reis hebben we wat contacten op gedaan met Nederlanders super relaxte gasten 2 jongens die hier aan het rond reizen zijn waarvan er 1 in Taiwan gaat studeren en 1 die een beetje met hem mee reist. en 2 meiden die hier 2.5 weken aan het reizen zijn.

Toen de busreis voorbij was moesten we nog met een boot naar het eiland. Dit was bij ons via het hotel geregeld dus wij moesten een mannetje volgen die ons naar de haven bracht hier werden we later weer samengevoegd met onze bus genoten plus iets extra's. Ik was de 2de bus reis trouwens voor in gaan zitten want ik was wagenziek. Gelukkig hadden we al een hotel geregeld zodat we snel naar bed konden gaan. Tenminste dat dachten we. Na 30 minuten kwamen de mooiste stranden voorbij waar we verschillende mensen afzetten, geweldig. Na nog eens 30 minuten en ongeveer 8 stops zaten wij nog op de boot samen met de crew. Hier dacht ik al hier klopt iets niet. Dus wij werden afgezet in fisherman's village. Op koh samui thailand is dat the place to be hier op het eiland is het the place to leave.  We werden opgewacht door een mannetje op een scooter waar we achter aan moesten lopen. Er was geen strand, er waren weinig toeristen en gezelligheid was ver te zoeken. We hadden nog steeds de hoop morgen maar weg te gaan en wat anders te zoeken en die nacht gebruik te maken van het hotel van 50 euro met de douche en de eigen wc. We liepen wat zijstraatjes in en daar was ons geweldige hotel van weinig gezelligheid maar laten we niet oordelen van buiten. We werden naar onze kamer gebracht en daar binnen gekomen viel dat echt heel vies tegen. De kamer rook muf, de douche en wc samen had het formaat zoals de wc thuis, dus lekker douchen kon niet. Er zat geen warm water knop en de douche kop was afwezig dus alleen een slangetje. Dit zei ik tegen de man en deze zuchte en liep weg. Oke dus nu???? Toen keek ik op het bed. De lakens waren vies. En toen lindsay naar de wc ging en door spoelde kwam de hele lading van de wc aan de onderkant van de pot er weer onder vandaan. Gatverdamme. Dus ik bel die gast op en verdelde hem het hier niet helemaal mee eens te zijn hij kwam terug en bood ons een andere kamer aan.  Maar goed ook want tijdens het wachten kwamen wij een huisdier tegen. Een kakkerlak lindsay gaf hem de naam zaza (prijsvraag laat in een reactie weten hoe ze aan die naam komt?) De 2de kamer was niet beter de wc lekte, er was wel een douchkop aanwezig maar douche gaan we daar toch niet. Onder het bed lag 3 cm stof en sokken en een onderbroek van de vorrige huurder hell dus zeker na 12 uur lang bus en boot reizen. We hebben even frietjes gegeten en een taxiboot geregeld voor de dag er na. Theo Maasen zei ooit het beste in Amsterdam is de trein naar Eindhoven. Dat sloeg precies op deze plek en deze taxiboot. Het enige goede wat deze plek had was de taxiboot naar long beach. De stuurman van de boot was echt een gewelding man. Zo'n oude visser die ons voor een leuk bedrag wel naar long beach wilde brengen. Hij vertelde ons waar de goedkope hutjes te vinden waren. En de 1ste hut was meteen waar we bleven hangen. Het is net iets luxer dan kamperen we hebben een dun matras een klamboe schone lakens en een ventilator die het tussen 19.00 en 8.00 doet want daar buiten hebben we geen stroom. De wc is gedeeld en je moet je kont spoelen met een bidet want wc papier kan niet door de plee, hier door heb je bijna geen papier nodig want fat moet je in een prullebak mikken het stikt er hier door een beetje maar ja je zit hier maar 1 a 2 keer per dag. Het is hier zo veel beter dan waar we eerst zaten vergelijk het met een kamperen in een hutje. Wat deze plek ook beter maakt dan het vorige hotel is dat er geen Moskee naast het hutje staat. In het vorrige hotel zaten we dus naast een moskee en om 05.00 starte het gebed en dat duurde tot 5.40. Daarna was je dus klaar wakker.

In het hutje aangekomen hebben we die ochtend even relaxt gedaan. Chillen in een hangmat, Lindsay ging een boek lezen. Ik ging een filmpje kijken op netflix (eerder gedownload) om 13.00 ging de eigenaar van deze hutjes snorkelen en opzoek naar baby haaitjes en yes ik mocht mee we hebben echt 2 uur gezwommen en zo veel gezien echt tof. Het duurde ook zo lang omdat Luna ,niet onze kat maar een vrouw uit china mee ging zei kon namelijk niet zwemmen maar met een zwemvest aan kon ze toch mee.

Die middag heb ik eigenlijk niks gedaan alleen even samen wat gaan eten met lindsay. Die avond gingen we wat eten daar kwamen we nick en guido tegen de jongens van de bus en boot reis zei sloten aan bij ons aan tafel. Later kwam er een meisje om de zout vragen, ze dat daar alleen. We stelde voor om het zout te laten staan en van stoel te wisselen om dat ze toch alleen was. En ze sloot aan bij ons, haar naam is Britt. Ze zou met iemand anders gaan reizen maar dat is niet door gegaan waardoor ze kon kiezen om niet op vakantie te gaan of alleen. Ze koos voor alleen. Na het eten zijn we nog even op het strand gaan zitten bij een kampvuur. En in de verte zagen we vuur dansers.

De dag er na ben ik gaan duiken. 75 rym voor 1 duik en als ik er 3 doe betaal ik 70 per duik dat is zo'n 16 a 17 euro per duik super cheap in Europa betaal je al snel 60 euro per duik en 80 voor 2.

Hier splitsen haddeb lindsay en ik een ander programma.

8.30 arjan: doet wekker uit en gaat opzoek naar iets te eten.

8.30 lindsay: wordt wakker van de wekker en valt weer in slaap.

9.00 arjan: vult zijn gegevens in bij de duikschool en verklaart dat hij een certificaat heeft.

9.00 Lindsay draait zich nog even om blijft slapen.

10.00 Arjan is aan het duiken en ziet prachtig koraal de eerste duik was niet zo diep een metertje of 15 en is 59 minuten onder water gebleven. Jammer dat ik mijn gopro vergeten ben.

10.00 lindsay: is opgestaan en ging ontbijten hier kwam ze britt tegen en ze zijn samen gaan eten.

Rond 11.45 kwam ik terug aan land. En zijn lindsay en ik samen wat gaan eten voor de rest heb ik rustig aan gedaan.

Om 14.45 moest ik weer terug want ik ging weer duiken dit keer naar een wrak dit is 1 van de mooiste duiken die ik ooit heb gedaan. Ik had de gids voor me zelf en we hadden het wrak voor ons zelf. Ik zeeslagen gezien, een grote pijstaart rog en als klap op de vuurpijl een gigantische schildpad. Het wrak lag op 18 meter diepte en we zijn 47 minuten onderwater geweest. De stop op 5 meter om decompressie ziekte te voorkomen was wel echt vervelend. We moesten 4 minuten wachten tussen duizenden kleine kwalletjes.  En omdat we hier zonder wedsuite duiken was dat wel echt naar. Je kan ook niet even naar boven omdat je bloed nog te veel stikstof bevat en dan kunnen er echt nare situaties voor doen. Een beetje lek geprikt kwam ik dus boven. Gelukkig doet zout zee water wonderen met kwallen prikkels (het zijn niet echt beten)

In de avond hebben we weer met de hele groep geteten en zijn we wat vroeger naar bed gegaan. Ik ga lindsay straks mee nemen naar het snorkel gebied waar ik met de eigenaar van de hutjes ben geweest. Hopelijk spotten we weer haaien. (Haaien zijn trouwens ongevaarlijk). Foto's volgen later. Ik kan hier geen foto's toe voegen. Het internet is niet goed genoeg.

Groetjes

1. John:
    Antwoord: Puk van de Petteflet
    Ben wel benieuwd naar de foto's :)
  2. Annamarie Kruijer:
    7 augustus 2019
    Wat een avonturen weer. Leuk dat jullie wat mensen tegen komen.
  3. Anja:
    7 augustus 2019
    Avontuurlijk reisje weer, en zo leuk om te lezen :)
    Ik reis weer helemaal mee met jullie 👍👍😁😁
  4. Mirjam Ligthart:
    Hoi arjan en lindsay,

Leuk om jullie verhalen te lezen.jullie maken genoeg mee zeg.en super dat jullie dit samen doen.
    Groetjes
  5. Anneke:
    Wat een heerlijk verhaal weer Arjan 😂😂😂
  6. OpA:
    7 augustus 2019
    Het is net of ik er bij ben, heel leuk.groet Opa
  7. Jacqueline:
    7 augustus 2019
    heerlijk lin lekker chillen en arjan je moet boeken gaan schrijven👍🏻
  8. Liavan marle:
    7 augustus 2019
    lia van marle,wat een mooi avontuur.groet lia
  9. Katinka:
    7 augustus 2019
    Super. Ben weer aan het genieten van je verhaal
  10. Beau en Melvin:
    7 augustus 2019
    Weer super leuk om te lezen!
  11. Margreth:
    7 augustus 2019
    Weer een leuk verhaal. En Zaza mag je in dat andere hotel achterlaten.
    Veel plezier verder.
  12. Henk:
    8 augustus 2019
    Leuk dat jullie een hoop meemaken goed verhaal prettig om te lezen kijk uit naar het vervolg
  13. Jeanette de hoop:
    8 augustus 2019
    gezellig verslag weer arjen ben benieuwd naar de foto s. genieten met elkaar.