Muay thai week

17 februari 2017 - Tambon Ko Pha-ngan, Thailand

Hallo allemaal
In mijn vorige blog heb ik geschreven over de muay thai wedstrijden die ik bezocht heb. En dat ik weer erg onder de indruk was. Na teakwando heb ik niet heel veel meer gedaan met trefsporten. Ja oo de halo waar niet iedereen het even leuk vond om een keer een tik te ontvangen en daarom niet echt asn het boksen waren dus dat tel ik niet mee. Ik had oo 3 op reis gezien dat het goed mogelijk was om hier lessen te volgen. Dus ik ging opzoek naar de school die bnn bezocht de school genaamd Diamond (dacht ik) hellaas de school was vol en had geen slaap platsen meer (je hebt hier train and stay programma's en dat wilde ik volgen) ik dacht dus f#ck naja dan maar naar een anderen en aan het einde van de straat was een anderen school dus ik schreef me daar in voor de dag erna (ik had nog 1 nacht in mijn hostel) die volgende dag ben ik dus vroeg op gestaan want om 8 uur begon de hoofd trainer dus met hardlopen 3 km met maar 1 heuvel. Ik dacht dat is geen probleem ik ben 10 km gewend (in mijn school periode maar toch) de helle toch van 3 km bestond inderdaad uit 1 heuvel. Lekker zwaar dus en dit was slechts de warming-up daarna gevolgd door 10 min touwtje springen is opzich ook al zwaar maar deze touwen zijn verzwaard lekker voor de armspieren dus. Daarna werd ik in het kinderklasje gezet. Naja laten we het, het beginnersklasje noemen want deze kinderen zijn killers (ik zal me zelf later verklaren) we leerde hier de houding aan en hier zag ik meteen dat ik zowel een groot nadeel als een groot voordeel had. 1 mijn nadeel is ik hen bij teakwando geleerd dat ik voornamelijk in gedraaid en licht op mijn voeten moest staan. Hier is het frontaal en stevig in balans en dus niet dribbelen maar stappen. Mijn voordeel is dat ik links ben in mijn houding en mijn stoten en dat er bijna geen verschil zit in de kwaliteit van mijn voorkeurs been en mijn chocolade been (lenigheid heb ik altijd eem beetje bij gehouden) dus dit was een groot voordeel. Bedankt Randy, wim en yance voor het aanleren van dit voordeel. Eerst werden mijn handen ingewikkeld om ze te beschermen en daarna kreeg ik bokshandschoenen om de ander re beschermen. Dit was voor de beleving denk ik want we begonnen met de houding en met trappen. Dit ging natuurlijk super goed want trappen kwan ik wel. De knietjes en elleboogjes zijn een nieuw aspect voor mij. Een gevaarlijk in deze sport. Na wat technieken te hebben gedaan (ik was de beste uit mijn groepje en ik werd een beetje arogang, gevaarlijke vergissing hier) werd er tegen mij gezecht: you to the ring. Waar op dat moment een anderen westerling 2x mijn gewicht en 2 maanden verder dan ik aan het trainen was. Ik dacht, nou dit was het dan. Maar ik kreeg gelukkig een eigen trainer om wat path technieken uit te voeren (de ring is een belangrijk element bij thaiboksen en dus wordt daar ook veel getraint.) Dit ging naar mijn gevoel wel goed alleen elke keer de opmerking balance en body kreeg ik elke keer omdat ik dus niet frontaal stond en mijn trappen te hoog zijn. Na 2.5 uur kregen we nog even buikspieren en streching. En na 3 uur was de les afgelopen. In de middag training van 4 tot half 7 kwamen ook de kinderen die in de ochtend op school zitten 2 jongens 1 van 11 en 1 van 13. Deze jongens lijken 8 en 10 maar zo als ik al zij het zijn killers. Ik dacht halve wegen de training we gaan even sparren. Ik ben dus letterlijk op mijn plek gezet door een 11 jarige. Niet dat ik verloor want ik won maar als je na 20 seconde een trap in je gezicht krijgt en er word gezecht work on your defence dan voel je, je toch even op je plek gezet. In de volgende ronde werd duidelijk waarom deze kinderen (kleine volwassenen) zo sterk zijn. Ze sparren met de beste want ze willen kampioen wordenm zonder angst of tranen stappen ze de ring in tegen hun oom of volwassen neem krijgrn hier een paar goede tikken en als ze huilen krijgen ze een heftige kracht training. (Omg waarom hebben wij die opvoeding niet, je vind hier nooit een jankend kind in de supermarkt of weet ik veel waar. Discipline is een belangrijk element van de opvoeding in thailand) na de training werd ik voorgesteld aan de familie en kreeg ik wat te eten (burnnnnnn super pittig natuurlijk). Tijdens het ete vroegen ze waarom wil je hier eigenlijk trainen en toen vertelde ik ze over de bnn aflevering en toen zijden ze ja dat was in deze gym. Ik heb het dus even terug gekeken en ja hoor ik vergiste me diamond was niet die gym maar maar dat is dus deze thaiboks school. En de hoofdtrainer is dus 2-voudig wereld kampioen. Owwww super tof dacht ik doen. Ik ben nu bij dag 3 en elke dag bestaat uit 4 tot 6 uur sporten en daarnaast rust en af en toe een stevige massage. Dit zijn hier de pijnlijkste momenten maar daarna ben je als herboren. Het leukste is dat ik echt leef tussen de locals (en echte kampioenen).

Spreek jullie later weer.
Gr arjan

1. Mam:
    17 februari 2017
    Wauw Arjan. Ik ben trots op je!!!
  2. Jeanette de hoop:
    17 februari 2017
    tof hoor . zo tussen de locale bevolking zoveel sporten echt jou ding. geniet nog even tot spoedig.