Chiang mai en mauy thai

5 december 2016

Ik hou het even kort nu het is namelijk al 12 uur geweest en ik moet morgen ochtend vroeg op voor mischien wel het leukste stuk van mijn reis, wat dat in houd horen jullie morgrn wel. Net na het plaatsen van mijn blog van vanmorgen heb ik Aaron ontmoet uit Brazilië uit de buurd van san paulo hij reist al wat meer jaren over de weereld maar elke keer maar 3 weken. We besloten om samen even wat te doen vandaag en dat was naar de hoogste tempel van chiang mai je had van af daar een prachrig uitzicht over de stad. Om daar te komen moet je reizen met songteaw. Een soort pick-up met in de achterbak 2 banken gemonteerd en hoe het ongeveer werkt kan je het beste met de collectebus van Harry Potter vergeleken (weet je niet wat ik bedoel kijk harry potter 3) je houdt er eentje aan de bestuurder vraagt waar je heen wilt hij vraagt om 30, 40 of 50 bath per pesoon je stapt bij anderen in de achterbak van de pick-up de bestuurder propt er nog wat mensen bij laat soms nog wat mensen zich achter aan de deur vast houden en laat nog iemand naast zich op de bij reiders stoel zitten dan is er ook nog een bankje achter de bestuurder daar kunnen ook 2 mensen of 3 kinderen en dan zit je met zijn alle in een veel te kleine pick-up. De bestuurder heeft net als in de collecte bus heel veel geluksamuletten hangen en dit is nodig want hij rijd ook echt als sjaak stuurman (opnieuw verwijs ik naar de film harry potter 3) over de straten en af en toe de stoep van chiang mai. Als je me niet gelooft kijk maar op de snelheidsmeter op een van de foto's. Dus naar die tempel gegaan weer heel veel boedas gezien een trap op gelopen waarna je meteen aan het zuurstof kan en vervolgens een paar foto's genomen zo als een echte toerist het doet. Tussen door nog even pathai gegeten (weer me met teveel pepers natuurlijk maar lekker dat het was) en terug met behulp van de songteaw. Wat ik vergeten ben te zeggen is trouwens dat de weg de bergen op hier een soort van ingedraait zijn. De binnenkant van de bocht ligt lager dan de buitenkant van de bocht. Je kan het een beetje vergelijken met de piste van de bordercross op de olympische spelen. Op deze manier kan je dus vol door de bochten knallen want je hebt meer grip. Op de weg naar beneden is er ook een soort van songteawcross er gaan er 3 te gelijk en ze willen elkaar allemaal inhalen, wat overigens mischien een geweldig idee is voor de olimpische spelen van 2020 ik meld me aan. Even zonder dollen het is blijkbaar vreselijk om 2 minuten later aan te komen. Toen we terug waren in het hostel heb ik even 2 uur lekker rustig aan gedaan want ik ben cultuur weze sneuven bij een plaatselijke thaiboks wedstrijd (is zeg maar net zo bopulair als voetbal bij ons.) Je zet 2 mannen of vrouwen in de ring en die mogen 5 rondes van 3 minuten elkaar tote los slaan. Er mag ook gebruik gemaakt worden van de ellebogen en de knieën. Vrij geweldadig dus maar wel zeer respectvol. (Als je de ander hebt neer gehoekt geef je hem een glaasje water een dekentje en een kusje op de wang, nee natuurlijk niet, het idee is wel geweldadig maar alleen in het spel. Er worden zelden tot geen overtredingden gemaakt dat is dan weer de thaise cultuur. Als sportdocent vind ik dat ik dat gezien moest hebben. Waar ik echter wel van schrok was de leeftijd van sommige jongetjes die daar in de ring staan. Letterlijk mannetjes van acht staan in die ring. Wel is waar is het sport , staan pa en ma er bij en is het een grote eer om zo te mogen vechten in de ring. Toch zie ik helle kleine jongetjes die elkaar toch wel heel hard stoten en trappen en aangemoedigd worden door volwassen mensen die met bier in hun handen staan te gokken op wie neer gaat. Ik ben dan wel eens waar een sportdocent maar dus ook een pedagoog. Niet genoten van die wedstrijden (die met die kleine jongetjes) maar wel van alle anderen wedstrijden.
Toen ben ik vervolgens weer met zo'n sjaak stuurman terug gereden en nog een banaan & chocolade pannekoek besteld bij een kraampje daarna terug in mijn hostel. Truste jongens en tot morgen foto's zet ik er morgrn even op het is al 00.47 en ik moet om 7.00 op

Groetjes

1. Bert:
    5 december 2016
    Het is een Toyota altijd goed voor je veiligheid
  2. Kees:
    5 december 2016
    Haha ,die Bert ,stug volhouden ,he? Mooi ,hoor!! Weer een leuk verhaal .Arjan,je bent wel aardig gewend zeker? Het gaat je allemaal goed af en veel stilzitten doe je niet ,aan je verhalen te zien ,geweldig !! We genieten er wel van ,Hg,Kees
  3. Mam:
    5 december 2016
    Veel plezier morgen. Ben benieuwd wat je gaat doen.