Bangkok Duiken en terug in de schoolbanken

12 februari 2017 - Tambon Ko Tao, Thailand

Beste lezers mijn excusses dat er al een tijdje geen blog heb geschreven. Mijn laatste verhaal was geloof ik in bangkok laat in de nacht. Ik ben na het bloggen naar bed gegaan en de dag erna rond 9 uur opgestaan en de bus naar koh tao geboekt. Pffff hij vertrekt hellemaal van af khao san road en omdat ik zo goedkoop mogelijk wilde reizen gebruikte in het ov. In het ov ontmoetten ik een nederlands stelletje. Hier een hele tijd mee gepraat tussen door even een foto gepost op facebook waarin het duidelijk was dat ik bangkok was. Ik pakte de boot richting khao san road. Toen ik bijna bij khao san road was appte een vriendin van mij (ontmoet in vietnam) met de vraag om samen wat te gaan doen (zij is een local) ik dacht ik heb nog een kliene 4 uur en 30 minuten. Ik reisde dus 180° de andere kant op terug naar de pier waar ik net vandaan kwam. Daar ontmoete ik yasatarin en een vriend van haar. We hebben besloten om wat te gaan eten en zij had een tip gehad van een reiziger. Dus wij pakte een taxi naar dat café (dat is heel makkelijk en veel goedkoper met een local die dus thais spreekt.) Aan gekomen bij dit Cafe zag ik wat voor vreselijk thema dir café had. Eenhorn wereld, het was een soort cafe waar je met je kinderen naartoe kan of voor volwassenen die een fetisj hebben voor eenhorns en roze. Als je een taartje bestelde (hellemaal regenboog stijl mocht je dit op eten terwijl je een eenhornpak droeg. We konden (gelukkig) nergens zitten dus we gingen naar een bakkerijtje aan het einde van de straat. Gelukkig dacht ik. Daarna hebben we de taxi gepakt naar khao san road en omdat we met een local waren en we met zijn 3e waren koste dit maximaal 120 bath (€3.60 of zo) voor een reis van 25 minuten. De taxi auto was een pick-up auto dus met een grote achterbak en we dachten het is natuurlijk veel leuker om in de achterbak te zitten. We zijn toch in thailand hier kan alles en zo niet dan koop je de politie om. En ik moet zeggen wat een leuke manier van het zien van bangkok. Aan gekomen op khsr heb ik nog even geprobeerd een scharpioen te eten. Dat was naar alle verwachtingen niet te vreten. En daarna ben ik op de bus gestapt. Super chille bus het waren alleen maar stoelen maar er was een grote ruimte waar ze tassen konden proppen als er geen ruimte onder in de bus meer was, deze ruimte was volledig leeg en er lag een zacht soort matras en diagonaal paste ik precies dus dit was ideaal om te slapen deze 8 uur was dus zo voorbij. Jammer dat ik toen nog 3 uur op de boot moest wachten tussen 4 en 7 in de ochtend. Dit gaf wel weer een leuke ervaring. De zons opkomst was prachtig in chumpon. Een half uur voor het boarden van de boot worden mensen een beetje zenuwachtig en maken ze een lange rij. (Stel voor dat je de laatste op de boot bent, dat kan natuurlijk echt niet ik snap deze mensen niet) maar mensen gingen dus in de rij staan. Hier kon je meteen de backpackers herkennen eerst een rij van 50 tot 60 mensen netjes 2 aan 2 en daarna een rij tassen netjes 2 aan 2 en daarna weer wat mensen. (Ja een super mooie zons opkomst ga je toch niet missen voor zo iets stoms als een rij) en toen ze om gingen roepen dat ze gingen boarden en er dus beweging in de rij kwam liepen de backpackers terug naar de tassen. Om op ons gemakkie lekker de boot op te gaan. Boot tochtje duurde 2 uur dit was ideaal om een poging te slapen te doen. En rond 9.30 kwamen we aan op koh tao. Ik ben meteen naar de duikschool gegaan met wie ik contact heb gehad en zij regelden een hotel voor me. De eerste dag even lekker rond gereden op een scootertje en een strandje gepakt. 'S avonds heerlijk gegeten en vroeg gaan slapen. Dag erna begon om 9.15 mijn duik opleiding. Ik zat in de klas met 2 nederlandse jongens yesse en marc en een duitse jongen genaamd leo. De eerste keer dat we onderwater gingen naar 3 meter (wat normaal in een zwembad gedaan wordt) dacht ik wat is dit ongemakkelijk hellemaal vast gestrikt in het duikpak, last van mijn oren en als ik inademde ging ik omhoog en als ik uit ademde had ik balans stoornissen, het neus deel van mijn masker zat half vol met water waardoor dit ook half in mijn neus zat. En we moesten een paar balans oefeningen doen. Dit was dan weer grappig. Ook wel een beetje irritant want zwemmen onderwater met 15 kilo aan matariaal is heel anders dan zwemmen aan de oppervlakte. Als ervaren zwemmer vond ik het frustrerend om niet meer goed te kunnen zwemmen. We zagen ook niet heel veel visjes en dus vond ik het niet heel bijzonder, maar goed dit is mijn eerste duik en normaal doen ze dit in ee zwembad dat moet nog saaier zijn. Die middag theorie lessen + huiswerk. Ik heb weer voor het eerst in een half jaar gezecht sorry jongens ik ga niet stappen in heb huiswerk. De dag er na dus 2 duiken gemaakt. Een die ongeveer gelijk was aan de eerste duik maar omdat ik nu wel kon zwemmen en alle vaardigheden onder de knie had ging dit goed. De 2de duik was een goede we gingen naar de 10 a 16 meter diepte en zwommen overkoraal en visjes heen erg leuk het leek wel of we in een anderen wereld terecht waren gekomen. Je klimt naar beneden langs het touw (schelpen en scherpe anderen dingen) dus ik haalden mijn handen open te vergelijken met 12 papercuts. Dat was naar en de volgende keer dus alles wat minder strak vast gehouden op het moment dat we naar beneden gingen dacht ik: waar de fuck ben ik mee bezig ik ga naar een gebied waar ik dubbelen druk op mijn lichaam heb en als er dus iets fout gaat en ik geen lucht meer heb kan ik niet in een keer naar boven (want dan ontploffen je longen en als je nog niet heel veel vertrouwen hebt in het matariaal is dit niet een hele fijne gedachten)
Maar toen ik het eerste koraal en de eerste vissen zag was ik van mijn angst af. Na 39 minuten gingen we weer naar boven. Daarna weer theorie en huiswerk. Ik was gesloopt dus van het huiswerk is niet veel gekomen. De dag er na weer 2 duiken gemaakt een naar 20 meter en 1 naar 15 meter. De eerste was te vergelijken met de 2de duik van de dag er voor en de 2de duik was het oefenen van de vaardigheden van de 1ste duik van dag 2. Ademautomaat in en uit masker of en af en leeg maken van water. (Die laatste was toch even spannend om 15 meter diepte) maar dat ging uit eindelijk hellemaal goed. En daarna nog even rond gezwommen. Theorie toets gedaan (die nog best pittig is) en daarna waren we geslaagd. Ik had me meteeb ingeschreven voor de vervolg cursus. Dus toen de jongens gingen vieren dat ze geslaagd waten lag ik vroeg op bed want ik moest de dag er na om 7.15 duiken. En wat voor duik we gingen naar 30 meter diepte even om te kijken hoe we dat handelden de druk is veel hoger 4 bar ipv 1 bar wat wij mensen gewend zijn. Op deze diepte kan je een kleine stikstofnarcose krijgen wat betekend dat je een soort van een dronk krijgt wat gevaarlijk kan zijn (als je er niet optijd aan toe geeft) we kregen dus een toetsje om te kijken hoe het ging met ons dit was lachwekkend bij sommigen 2x2=18 de eifeltoren staat in londen enz. verder bestaat de kleur rood niet op die diepte in verband met zonlicht wat daar niet kan komen. En alles word samen gedrukt. We hadden een zakje nootjes bij ons wat hellemaal vacuüm verpakt was op die diepte. En we hadden een eitje kapot gemaakt onderwater en het eigeel werd zo samen gedrukt dat we hem konden overgooien tot een vis het op at. En omdat we half in onse stikstofnarcose zaten moesten we hier erg hard omlachen. Daarns omhoog gegaan en rond de 24 meter gezwommen. Er is niet heel veel te zien op 30 meter diepte alles is dood of grijs omdat de kleuren daar niet kunnen komen. Ook dit was weer een prachtigd duik. Na weer een minuut of 40 zijn we omhoog gegaan. Dit keer met een ecompressiestop van 4 minuten toen moesten we met zijn alle aan een droptank (een extra zuurstof tank onder de boot) 1 om dit te oefenen en 2 omdat niet iedereen meer zuurstof had voor 4 minuten. De duik daarna hebben ingrid en ik een lesje gekregen over hoe je het beste met je zuurstof om kon gaan en wat zweefoefeningen gedaan. En na deze training konden we stijgen en dalen met onze ademhaling, konden we precies op 1 hoogte blijven hangen en op onze zij zwemmen zonder omhoog of omlaag te gaan. (Zwemmen onderwater is een beetje als vliegen je kan het doen op je buik op je rug op je zij ondersteboven. Je kan salto's maken enz. Daarna weer theorie deze kon ik niet volhouden en ik ben dus in slaap gevallen. Dus om te studeren maar even een paar redbulletjes gekocht wat hier dus 10x sterker is dan thuis. Ik had in een paar uur dat hele boek dus uit.
De ochtend daarna zouden we eigenlijk een wrakduik maken maar er was een zeer zeldzame walvishaai gespot (nog maar 3000 over heel de wereld) dus we gingen naar die spot en we hadden onze duik en aan het einde van de duik zagen we alle duikers 1 kan op zwemmen en duikers doen wel eens gek als ze zo'n beest zien want ik had nog maar 60 bar aan lucht en rond de 50 moet je terug op de boot zijn. Maar inplaats van opstijgen gingen we terug naar 26 meter. Bijzonder mooi beest gigantisch groot en leeft van plankton. Voor het opsteigen voelde ik dat ik aan mijn laatse lucht zat op 26 meter diepte dus ik bleef erg dicht bij de instructeur 4 minuten aan zijn zuurstoftank gehangen en aan de droptank want we moesten een nootstop maken van 6 minuten (we zijn telang diep onderwater gebleven) en ik kwam met een prachtige score van 10 bar terug op de boot (voor de niet duikers dat is dus levens gevaarlijk) maar toch walvishaai (sommige duikers verhuizen naar koh tao en zien hem na 5 a 6 jaar een keer met elke dag een duik en ik zie hem op mijn 8ste duik. Puur geluk dus maar mij hoor niet klagen. De 2de duik was prachtig maar net als de eerderen en de 3de duik was een nachtduik. Dat vond ik een soort van spannend te water gaan met een zaklampje en links en rechts naastje zie je hellemaal niks op 15 meter diepte. In de theorie las ik ook iets over desorientatie dan weet je dus niet meer wat links rechts boven en onder is. Hier was ik toch een beetje bang voor voor afgaand aan de duik maar dat bleek wel mee te vallen. Veel vissen gingen slapen. Tussen rotsen zodat grotere vissen niet bij ze kunnen komen. Kreeften, garnalen gezien en al het koraal krijgt hun echte kleur als je er opschijnt met de zaklamp normaal zie je dat niet omdat de zon niet zo diep komt. Plankton geeft dus ook licht. Dit was ook bijzonder om te zien en tijdens de decompressie stop was het echt heel donker je zag het water oppervlakte maar voor de rest zag je hellemaal niks ze zweefde dus in het donker dat was een spannende ervaring maar wel leuk. De laatste 2 duiken de dag erna waren leuk maar niet anders dat de anderen duiken. Tijdens de 2de duik moesten we zelf navigeren maar omdat we ondiep zaten en een gigantische stroming hadden ging het navigeren niet zo goed. Maar de weg naar de boot is terug gevonden dus we zaten nog goed.

Ik mag me zelf nu dus advance duiker noemen. Voor het vervolg maar even een roodfiltertje voor mijn gopro kopen dus.

Groetjes uit koh tao

Vergeet de foto's niet

1. Anneke:
    Hoi Arjan

Het studeren blijft in het bloed zitten!!!
    Weer een uitbreiding op je sport heel bijzonder om het daar te ervaren je foto's en filmpjes waren mooi om te zien zo onderwater.
    Geniet nog even het gaat nu wel erg hard nog een paar weekjes en dan ben je weer thuis
  2. Mam:
    12 februari 2017
    Wat leuk om te lezen over de duikopleiding.
    Ik keek al uit naar jpuw blogje.
    Fantastische foto's zowel onder als boven water. Het contrast met hier is groot qua weer, hier ligt een witte laag (sneeuw) buiten.
    Ik wil jouw pret niet drukken, maar het gaat erg opschieten, geniet nog van de laatste weken. Deze drie maanden zijn omgevlogen.
  3. Katinka:
    12 februari 2017
    Super ervaring hé. Ik weet precies wat je bedoeld. Heerlijk rustig onderwater. En wat een kleur aan vissen en koraal.
  4. Jeanette de hoop:
    12 februari 2017
    Schitterend Arjan wat zal het een mooie ervaring zijn om nu ook te kunnen duiken. Mooie foto s en een leuk verslag weer. Geniet er nog van . Gr jeanette