siem reap en ankor wat

4 februari 2017 - Siem Reap, Cambodja

Hallo iedereen momenteel ben ik weer terug ik bankok en is het 1.21 am. lekker laat dus maar ik kan morgen uitslapen, bangkok is momenteel een knooppunt voor mij geworden want als ik vlieg dan gaat dit bijna altijd van of naar BK. echter is dit pas de 2de keer dat ik bangkok in ga en je weet dat je in bangkok bent als binnen 20 minuten al een vergissing maakt het het inschatten van een gender. Dit vond vooral de taxibestuurder een reden om 5 minuten om mij te lachen. we hadden een gesprek en ik vertelde dat thaise vrouwen (als ze tussen de 20 en de 30zij) echt heel mooi kunnen zijn en toen weest ik naar een vrouw achter op een scooter. de taxischoufeur legde mij toen even uit dat het daten met thaise vrouwen erg gevaarlijk kan zijn (was een grappig gesprek) daarnaast merk je ook meteen dat je in bangkok bent als je bij de algemene voorwaarden van je hostel leest dat het niet is toegestaan om damens (of dus heren) van lichtezeden mee te nemen naar het hostel. Nu heb ik natuurlijk wel eens een grote mond, maar geen haar op mijn hoofd (naja verkeerde wordt keuze maar hij is duidelijk) moet er aan denken om lindsay te bedriegen, en dat in combinatie met uitwisselen van ziektes als HIV, chamidia en genitale wratten zorgden er voor dat ik hier zonder zorgen een handtekening onder kon zetten. Al met al ik ben weer terug in bangkok (maar voor even want ik wil morgen doorreizen naar het zuiden.)

naja na deze inleiding wil ik jullie even mee nemen naar mijn afgelopen dagen in Siem Reap. Ik heb dit niet heel slim aan gepakt ik heb 3 nachten en omdat ik in de avond vloog dus ook 3 dagen geboekt bij een hostel. in siem reap kan je alleen naar ankor wat (het grootste tempel/ ruine complex van de wereld) als je in siem reap bent moet je dit zit. maar ja 3 dagen vind ik een beetje overdragen ook omdat het stervens duur is (kom ik later even op terug) ik had eigenlijk een dag in phom phen moeten verblijven voor de killing fields (zoek maar op wat dat is) ik had me niet verdiept in de gescheidenis van cambodja (want het was niet mijn planning om hier heen te gaan) maar ook dit land heeft net als vietnam een ongelovelijke harde recente geschiedenis. je kan het een beetje vergelijken met de hollocaust van adolf hitler. mensen werden zonder pardon afgemaakt baby's werden tegen een boom dood geslagen terwijl de moeder toe moest kijken en elke keer worden de schedels opgeruimd maar doordat het regend en er dus modder en zand weg spoeld komen er steeds weer schedels en botten te voorschijn. nou dat heb ik dus gemist. ik was dus 3 dagen in siem reap dag 1 1 gekeken hoe duur de tickets waren voor ankor wat. wat hebben ze me nou geflikt tot 1 februarie betaalde je 20 dollar voor een dag (vond ik voor een berg stenen en een ruine waar in eerste instantie geen geld mee verdiend hoefde te worden aan de prijzige kant maar te doen.) 1 februarie (de dag dat ik aan kwan) hebben ze de prijzen bijna verdubbeld 37 dollar. dit zijn van die dingen daar gaat mijn bloed een beetje van koken want 37 dollar is een hoop geld en hellemaal voor een paar stenen en een ruine waar toerisme dus niet het hoofddoel van was tijdens het bouwen. maar we zijn nog niet klaar je moet ook nog een toer boeken 15 dollar voor een helle dag een tuktuk of 12 dollar voor een scooter (ook voor de scooter betaal je normaal 5 dollar) het is dus vrij prijzig allemaal. ik was er klaar mee en ik ben terug gegaan naar mijn hostel. daar kwam in 2 vrienden tegen van mijn vorige hostel in kampot daar ben ik maar mee wezen stappen. heb ik besloten dat ik toch wel naar siem reap moet gaan dus ik ben me gaan verdiepen. Mijn hostel heeft vrij duur eten dus ik at bij de buurman (een restaurantje met ook een ticketsverkoop voor tours) dus ik ben met hem gaan praten en ik kreeg een drankje en ik kreeg gember thee (want ik ben verkouden) en hij pakte zijn dambord want het was rustig en hij haalden zijn kinderen er bij om ze aan me voor te stellen. we waren zo 5 uur verder en ik heb besloten dat ik de toer bij hem zou gaan boeken (ik had immers al aan bijna 20 dollar aan eten en drinken van het gehad) en in cambodja is dat veel. de dag daarna dus gedaan (de dag er na is vandaag)

en ik moet zeggen ankorwat is intresant het is gigantische en leuk om tussen de ruiens door te lopen. echter is het super toerischtische. het zijn tempels zo als je ze vind in de lara croft en indiana jons films maar omdat het zo ontzettend toerischtische was kon ik dit niet zo voelen. al met al leuke dag gehad maar geen 37 dollar waart. wel 20 eigenlijk moetten alle toerische dat helle ankor wat voor 3 weken negeren en dan gaan we eens kijken wat de overheid doet moet de entre prijzen.

vergeet de foto's niet en als je wil laat een reactie achter dat is altijd welkom dat weet ik weer waar ik het voor doe. bijna 450 lezer elk verslag maar een paar reacties (hoef uiteraard niet vind het wel leuk)

ps mirna, een meid waar ik mee optrok in kampot houd een vlog bij en ik sta er een paar keer op (ook alleen mijn armen op de scooter want dat hebben we opgenomen op een harnas op mijn borst)

1. Mam:
    3 februari 2017
    Natuurlijk een reactie van je moedertje.
    Je kan in ieder geval zeggen dat je de grootste tempel van de regio gezien hebt.
    Ik hoop dat het weer in het zuiden van Thailand is opgeknapt en dat je nog heerlijk kan genieten van de laatste weken.
    Goede reis weer in de nachtbus morgen.
  2. Kees:
    3 februari 2017
    Hoi gozert ,die killing fields zijn nou niet echt vrolijk om naar toe te gaan ,hoor ,daar hebben ze anderhalf miljoen mensen vermoord ,de Rode Kmer met Pol Pot ,de oudere lezers zullen deze namen ongetwijfeld wel kennen , Daar loop je niet voor je lol ! Geschiedkundig wel interessant ,dat wel .Ik ben in mijn diensttijd in Duitsland in BergenBelsen (een concentratiekamp van de moffen ) geweest en ik kan je wel vertellen dat dat de rest van je leven wel bij je blijft ! Nou nog een paar weken vakantie vieren zeker ,he? lekker hoor .Geniet ze er nog van en ik kijk al weer uit naar je foto's ,Mzzl ,Kees
  3. Anneke:
    Hoi Arjan
    Ik blijf lekker reageren hoor op je verslagen!!
    ik geniet heel erg van je reis ervaringen hoor geweldig wat je allemaal gezien hebt tot nu toe gelukkig heb je nog vier weken. Wat zal jij moeten afkicken al je weer thuis bent,maar dat is gelukkig nog niet aan de orde voor je. Geniet verder dan geniet ik ook mee.

Groetjes Anneke
  4. Jeanette de hoop:
    3 februari 2017
    Heel leuk om al je verhalen te lezen Arjan. Wat zal hij moeten wennen als je terug ben. Maar nog even niet aan denken. Geniet er weer van . Succes met je bus reizen.
  5. Anja:
    4 februari 2017
    Eerlijk gezegd dacht ik dat je die Killing Fields met opzet had overgeslagen,want dat is het eerste wat in de (oudere) lezer opkomt als je t over Phnom Phen hebt. Idd wat Kees zegt, heel indrukwekkend als ik er wel eens over hoor praten maar erg deprimerend. Misschien wel beter zo. Hopelijk nog een leuke tijd verder, ik lees hier graag Op naar je volgende avontuur xx