Halong bay

2 januari 2017 - tt. Cát Bà, Vietnam

Halong bay damens en heren een bezoek aan noord Vietnam is niet compleet zonder het bezoek aan halong bay. Neem de 3 daagse tour dat kost je ongeveer 140 amerikaanse dollar maar je overnachtingen je activiteiten en je eten zitten er bij in begrepen het enige waar je voor moet betalen is je drinken en je ben 3 dagen van straat ook al zou het 2x de prijs zijn die ik er nu voor heb betaald ik zou het nog doen. 'S morgens vroeg wordt je opgehaald bij je hotel of hostel dan rij je naar halong (de pier) dan gaat vervolgens de reisleider kaartjes kopen voor de cruise. En dat is het enige moment van onzekerheid ik was alleen dus ik ben in 3 verschillende groepen geplaatst voor ik eindelijk vertrok maar ik eindigde in de leukste. Lekker rond varen tussen uit het water opsteigende rotsen tussendoor een serieus goede maaltijd weg werken en daarna foto's maken van het fenominale uitzicht. Ik ben een nederlands stel tegen gekomen van mijn leeftijd en britse jonge met wie ik de kamer op de boot heb moeten delen. Geweldige gasten. In de grot een beetje mee rond getrokken. De eerste stop die we gister hebben gemaakt was bij een gigantische grot dan krijg je verhalen over bijgeloof van stenen die op dieren lijken enz. Dat bijgeloof was natuurlijk een manier om geld te vangen want als je geld achter op de schildpad legde vond je de liefde van je leven. Ik heb die al gevonden dus geen geld voor de schildpad(eigenaar) daarna zijn we gaan kayakken ik zat samen met thomas in een kayak (prima gozer masr roeie ka hij niet) dus ik had aardige spierpijn toen we weer terug kwamen. Dit was overigens erg tof om te doen omdat het ongelofelijk rustgevend was om tussen de rotsen door te varen en na een stad als hanoi is natuur en rust heerlijk. Hellaas was het mistig dus mochten we niet zwemmen maar de mist gaf ook iets mysterieus aan de omgeving.
Toen we weer terug waren op de boot ben ik even een half uurtje gaan liggen want ik had de avond er voor niet zo goed geslapen. Dronken feestgangers en een stelletje waren het nieuwe jaar aan het inluiden op mijn dorn (naja gelukkig hadden we gordijnen) daarna ging ik naar het dek hellaas was het gratis bier al op. Naja mischien is een avondje niet drinken ook wel eens gezond bedacht ik me toen. Maar het leuke aan op een boot zitten is dat er geen wifi aanwezig was waardoor jongeren dus genootzaakt zijn om met elkaar te praten. (Ja ja we zijn het niet verleerd we hebben gewoon een zetje nodig) alle chinese mensen zaten bij elkaar 6 stuks en die heb ik de rest van de avond niet meer gezien en de rest van de gasten kwamen van over de helle wereld. Engeland, nederland, mexico, Brazilië, spanje (catalonia), Maleisië, Indonesië en zuid Korea. Erg gezellige avond gehad de voertaal was engels maar sommige momenten ook spaans tot ik me in eens besefde dat ik een paar woordjes koreaans kan spreken door mijn teakwando verleden, oke ik kom niet verder dan tot 10 tellen maar dat is een geweldige manier om het gesprek te openen als niemand dat verwacht. (Een westerse man die iets in het koreaans zegt dat is lache toch) deze jongens waren echt grappig ze zijn 21 jaar en moeten volgend jaar hun dienstplicht vervullen. (Waar ze natuurlijk hellemaal geen zin in hebben) dat is de reden dat ze tijdelijk met school gestopt zijn en eerst zijn gaan reizen. Vervolgens hebben we een zeer lachwekkend gesprek over vrouwen gehad (dat is best grappig om over vrouwen te praten met aziaten.) Deze jongens hebben geen vriendin en 1 van deze gasten valt niet op aziatische meisjes dus ik liet een foto van lindsay zien. (Nou schat mocht het het fout gaan tussen ons dan zou ik het proberen in zuid korea) rond 23.30 naar bed gegaan en ik moet zeggen dat slaapt best lekker dat geschommel op een boot. Om 7 uur vanmorgen kregen we ontbijt. Toast boter jam en reist. Ik ben daarna weer naar bed gegaan. Ik werd gewekt door Thomas dat een een uistapje gingen maken naar de oester museum of zo iets. (Voor mensen die ik kos zijn geweest je kan dat dus vergelijken met de sponsen tour) het is saai maar ik kon wat leuke foto's schieten na afloop kon je natuurlijk hele dure parels kopen. Ik heb echter mijn twijfels gekregen over het hebben van parels. 1 ik vind ze gewoon niet mooi 2 ze zijn heel duur en 3 ik haat dieren leed voor cosmetische of andere uiterlijke doeleinde (het is maar een schep dier maar toch wel een dier waar met een mes in pulkt wordt.) Eet ze dan teminste nog op. Na 10 min stonden we weer buiten. En gingen we terug naar de boot. Hier hebben we weer een stukje mee gevaren en daarna stapte we over op een andere boot. Waarna we afscheid namen van de mensen van de 2 dagen tour en zijn we met onze 3 daagse tour naar monky island gegaan. Voor de aapjes deed ik het niet maar er was een klimtocht van een klein uurtje en die was echt heel tof om te doen,Prachtig uitzicht. (Zie mijn profiel foto op facebook) daarna zijn we weer naar een een of ander vissers dorpje gegaan was leuk om even te zien en daarna eten en nu ben ik in cat ba. Het grootste dorp van deze eilanden. Zo maar even kijken wat ik ga doen. Ik heb een kamer met 2 tweepersoonsbedden en een prive douch wat ook wel eens lekker is.

Vergeet de foto's niet die zijn geweldig.

Groetjes arjan

1. Mam:
    2 januari 2017
    Wat ziet het er daar geweldig uit. Prachtige foto's.