Hôi An

13 januari 2017 - Thành phố Hội An, Vietnam

Het is al weer een paar dagen geleden sinds mijn laatste blog. En in de tussen tijd heb ik niet stil gezeten. Ik heb in de tussentijd 2 steden bezocht de eerste was huê en nu ben ik in hoi an. De reis naar huê was vreselijk de bus was overbooked met 8 mensen normaal hebben ze voor dit soort gevallen een matrasje dat tussen de bedden in het gangpad past. Maar ondat er zo veel mensen overbooked waren, waren deze op. Ik heb dus op de grond in de bus gelegen. Mijn schouders paste net in het gangpad maar ze raakte de randen aan. Het eerste was dat ik tussen 2 Russische vrouwen in lag vreselijke mensen waren dit slecht slapen dus gelukkig stapte er na een uur een paar mensen uit maar ik greep net naast een stoel gelukkig kreeg ik een matrasje naja nu kan ik liggen dat scheelt weer. De rest van de rit stopte we om het uur om spullen af te leveren. Super irritant omdat ze boven mijn hoofd door gegeven moesten worden. Ik vertikte het om te helpen ik betaal voor die rit en ik heb niet eens een vatsoenlijke zitplaats, succes met de dozen. Aan gekomen in huê zocht ik het hostel op genaamd imperial hostel huê. Ik kon pas slapen van af 12 uur en het was vroeg in ochtend. Naja jamer dan. Even een ontbijtje scoren. Ik sprong achter op bij een scooter taxi en ik vroeg hem naar een goedkope ontbijt plaats. Ik heb daar snel 2 broodjes gekocht en ik sprong weer achter op om naar het hostel te gaan. Ik ben die dag met Donna en Miloe en 3 gasten op stap geweest (op de scooter naar een verlaten waterpark). 2 jongens kwamen uit australië en 1 uit Amsterdam (de nederland verhouding was dus 3 amsterdammers en 1 rotterdammer) geeft dat chaos nee hoor alleen die Amsterdamse gozer was niet hellemaal mijn type mens (andré hazes jr. Type) die dag ook maar even een goede regen jas gekocht. Het is hier regen seizoen en in thailand met al die overstromingdn kan hij ook wel eens van pas komen. Met mijn oude poncho heb ik iemand anders blij gemaakt. In de avond uit eten geweest met de groep en gezamelijk gegeten. Lekker en daarna ben ik vroeg naar bed gegaan ik was namelijk gesloopt. De dag er na ging mijn bus om 8 uur. Beter gezegd we verzamelde op 8 uur en de bus vertrok om 9.40 gaat dus weer nergens over. Naja na een niet hele intresante busreis kwam ik aan Hôi An ik stapte dus bus en en daar begonnen de standaart locals weer taxi taxi guesthouses hotel enz. Je moet op je tas wachten en het verveldende is dan dat deze mensen mee gaan zoeken naar je tas. Ik hen dit dus gebruikt. Deze gasten zijn namelijk super irritant want ze zijn alleen vriendelijk omdat ze geld van je willen. Wat ik dus heb gedaan ik hen 3 van die mannetjes uit gelegd hoe mijn tas er uit zag (dat is makkelijk rugzak groot 3 vlaggen) en ze gingen zoeken (met de hoop dat ze me weg konden brengen) mijn tas was dus als eerste gevonden ik zij dankje wel en liep weg. (Vonden ze niet heel leuk) geloof me mensen een goed hostel heeft geen mensen nodig om vol te komen in deze landen deze mensen zijn dus voor slechte hostels. Ik zocht op TripAdvisor de hoogste reacties uit en ging naar dat hostel. Slechte keuzen achter af maar de dorn zag er oke uit. Het was koel en net schoon gemaakt. Uit eindelijk sliep ik daar met 3 mensen en 3 noem ze gerust beesten. De badkamer was in notime smerig en er hing een lucht in de kamer niet te houden. En de sfeer in het hostel was saai. Na 2 nachten heb ik gewissteld. Hoi an is echter een geweldige plaats ik trof het ook meteen want de fulmoon party van hoi an was er die avond in het oude centrum mogen er dan geen scooters komen (auto's zijn daar altijd verboden) en het is er dan erg gezellig. Het dorp heeft iets frans Aziatisch en Cubaans zie de foto's en je snapt het. Een erg leuk dorp. Vol met coffie winkeltjes , kledingzaaljes, oude gebouwen enz. Dit is uit de tijd van oud vietnam (de franse en de chinese tijd) deze stad is namelijk niet verwoest in de amerikaanse oorlog) het ademt romantiek in deze straatsjes zeker als het donker is want er hangen overal lampionnen. Waar hoi an ook bekend om staat is zijn kleding makers en leer bewerkers. Ik hen 2 pakken laten maken bij mr Xê een van de beste in het dorp. Aanbevolen door TripAdvisor en Bnn. Mr. Xê is een vak man en ongelofelijk grappig. Kijk naar bnn 3 op reis afleveringen vietnam. Ik heb een pak laten maken voor koningsdag en voetbal (als we het ooit nog eens goed gaan doen) en ik hen mijn trouwpak laten maken. 2 pakken voor 290 usd is niet heel duur. Je gaat gewoon met een foto van het pak dat je wil hebben naar de winkel toe en zij maken het perfect na. Dit is overigens een bijzondere ervaring. Ik moest in een soort wijde bokser gaan staan en mr. Xê nam al mijn maten op. er is nog nooit een man geweest die zo vaak mijn snikkel aantikte ( perongeluk natuurlijk maar het blijft ongemakkelijk.) Het pak is prachtig maar nog niet af ik heb zo juist de 2de vitting gehad en ik ga zo even kijken voor de schoenen. Foto's komen als ze af zijn. (Natuurlijk niet van het trouwpak)

Vanavond even kijken of ik naar de waterpoppen tentoonstelling kan die heb ik namelijk in hanoi gemist.

Groetjes arjan
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mam:
    13 januari 2017
    Hoi Arjan.
    Wat leuk wanneer? Hoop dat je het pak nog past.
    Zo te lezen is Hoi An ern leuk stadje.
    Veel plezier verder