Phong nha

10 januari 2017 - Sơn Trạch, Vietnam

Iegenlijk zou ik nooit naar deze plek toe gereist zijn als Eva (reis genootje in tam coc) mij hier nooit over verteld had. Ze adviseerde mij om naar het hostel genaamd easy tiger te gaan. Goede keuze eva bedankt. Iedereen doet het zelfde reizen van noord naar zuid of van zuid naar noord en in die periode zo veel mogelijk plezier maken, genieten van wat dit land te bieden heeft qua cultuur, bier drinken, chillen, contacten leggen noem maar op.
Morgen stap ik weer op de bus naar huê (dit keer echt) om 4 uur pfffff. Maar voor ik weer in deze helse bus ga zitten laat ik jullie vertellen wat ik hier allemaal mee heb gemaakt. Dag 1 was vrij saai uitslapen de bus kwam aan om 4 uur 's nachts en geloof me als je pas om 12 uur je bed in kan dan neem je die kans. Voor ik naar bed ging kregen we nog uitleg over de omgeving en over de grotten. Het bericht ga niet van de paden af was erg duidelijk toen hij een gedemonteerde landmijn rond liet gaan. Daarna ben ik tot 6 uur gaan slapen en Natuurlijk ga je dan 's avonds op avontuur uit. Ik ontmoete kylee uit Australië (project maniger uit Melbourne 30 jaar oud en wegens een burnout met onbetaald verlof. Zo als iedereen hier met een baan) weet niet eens hoe we in het gesprek verzijld raakte maar ik vertelde dat ik scouting leiding was (natuurlijk werd ik een beetje uitgelachen) toen vroeg ze of ik goed was met knopen en ik zij ja en zij vroeg of ik een goede knoop kon leggen in haar armband (nu moest ik lachen waarom zou ik dat namelijk doen als ze eerst om deze vaardigheid moest lachen. Ik zou een biertje krijgen. Prima dus) na wat gekletst te hebben gingen we bij het kampvuur zitten daar zatten nog 2 anderen gasten uit australië ash (promoter van een austrailen footbal club) en Thom (piloot bij jetstar) lekker zitten oude nelesen mij het kampvuur met een goed glas bier. Later gingen we uit eten met deze mensen + nog 2 gasten extra ook uit Australië (ook dit waren weer geweldigen gasten) toen we terug waren in het hostel had ash kaarten bij zich. We gingen buzzen (omg weer een drank spel weer met gasten uit Australië. Dig viel mee vandaag) we werden weg gestuurd bij het hostel omdat het 23.00 was en dus gingen we nog even naar de disco. (Nederlandse dj's. Erg gezellig allemaal) verder verliep dit als een standaard stap avond. De dag er na ben ik rond 10 uur wakker geworden heb ik ontbeten en heb ik 2 grotten bezocht. Dit ging per boot erg leuk dag tripje hier ontmoeten ik sam en anna (koppel uit australie) jan en maria (koppel uit polen) leuke dag gehad de grotten vond ik eerlijk gezegd niet zo bijzonder maar daar ging het even niet om. In de avond zijn hebben we afgesproken bij mijn hostel hier hebben we een paar biertjes gedronken en hebben Sam en Anne en ik afgesproken dat we de volgende dag 2 groten gaan bezoeken per met de scooter. We spraken af om 9.30 de volgende dag zodat we de hele dag zouden hebben. Ik ging vroeg naar bed. Bij het ontbijt werd ik aangesproken door 2 nederlandse meiden. Donna en Miloe zij wilde ook naar de grotte maar durfde niet zelf te reiden uiteraard hebben we aangeboden om achter op te springen. Dit durfden ze dan weer wel. Scooters gezocht betaald en een paspoort af gegeven (dus niet ik gaf mijn klm ledenschap kaart en zij dat ik voor klm werkten en dat ik zonder die kaart niet weg kon. Mijn naam en geboorte datum stond hier op en ze geloofde het) de scooters zijn zo leeg dat ik vermoet dat ze, ze leeg trekken voor verhuur we moesten de scooters dus naar het benzine starion duwen. Toen ik hem gevuld kon ik de scooter precies 1x starten terug reiden en daarna viel hij uit en deed hij het niet meer (en ik had hem net vol gegooid) ik dus op hoge pote terug naar het verhuur punt. Scooter moest gerepareerd worden daar hadden wij geen zin in dus we hebben hem om laten wisselen en ja hoor hij komt aan met een schakel brommer heel anders dan mijn scooter thuis dus. Mijn linker rem was de koppeling ik moest schakelen met mijn linkervoet en remmen met mijn rechter hand en mijn rechter voet. Hij heeft heel mooi laten zien hoe hij de benzine uit een scooter trok om het over te gooien in een anderen en ik zag meteen dat deze rat dat vaker heeft gedaan. De scooter bleek achter af een motor te zijn geweest aangezien het een 125cc was (omg ik heb motor gereden) gelukkig dat er geen politie is buiten de steden en dat er geen ander verkeer is binnen dit park. Gelukkig heeft Rik mij ooit lessen gegeven op zijn quad dus kon ik aardig schakelen. En ik moet zeggen het voelde vrij snel vertrouwd aan. (Harder rijden dan 50 doe je toch niet daar zijn de wegen niet voor gemaakt) maar het was een erg tofe ervaring. De grotten waren leuk maar ontzettend duur. Totaal 22 euro betaald voor 2 grotten dat is voor hier een fortuin maar het was leuk ik wacht nog op de foto's van de laatste grot waar een wipe out basn buiten was en een modderbad waar we natuurlijk even kopje onder gingen. De structuur van de modder was als gesmolte chocolade daarom kon je dus letterlijk boven op een nate vloeistof liggen en dat was een bijzondere ervaring. Ik heb mijn go pro niet mee genomen maar ik hoop de foto te krijgen van anna en sam.
Rond 16.30 terug gereden want ik heb aan gegeven dat ik niet in het donder wil rijden hier. Terug in het hostel heb ik al het overigd modder uit mijn neus en oren gehaald. Ook even mijn tanden getoetst om het tussen mijn tanden weg te halen en daarna weer een biertje (ik denk dat ik nu een week even geen bier ga drinken het probleem is dat het goedkoper is dan cola)
Ach ja kan ik wel mee leven. Ik zit nu weer in de nacht bus deze was vertrokken om 4 uur vanacht echter was hij overbooked en heb ik dus op de grond geslapen. Ik moet zeggen dat is beter dan die klote stoelen alleen is het jammer dat ik tussen 2 Russische vrouwen ben gepland. (Waren 2 vervelende vrouwen) echter toen de bus een keer goed hard remde ben ik met matras en al naar voor geschoven en toen had ik nieuwe buren. (Dit was echt grappig dus iedereen moest hier om lachen) al met al weer een vreselijke nacht in die klote bus ik denk dat ik voor de lange stukken een binnenlandse vlucht ga pakken deze bussen zijn echt horror. Fotos komen later.

Groetjes,

Arjan

1. Tony:
    10 januari 2017
    Wat een belevenissen keer op keer, erg leuk!
    Grtjs x
  2. Anneke:
    Hey Arjan

Als reiziger heb je inderdaad een zwaar leven! Allemaal hele vervelende ervaringen die je moet onder gaan. Als je weer thuis bent kunnen we je gelijk opgeven bij de AA om van je bier verslaving af te komen :) :)
    Geniet van je reis verder en we kijken uit naar je volgende verslag

Groetjes Anneke
  3. Jeanette de hoop:
    10 januari 2017
    Onwijs leuk jou verhalen. Genieten maar lekker.