Luang prabang nog steeds

19 december 2016 - Luang Prabang, Laos

Het was gister een vroege ochtend eerst zijn we wezen kijken hoe de monniken hun almoes deden. (Een monnik mag hier geen geld hebben en dus kunnen ze geen eten kopen, dus zijn ze volledig afhankelijk van het laotaanse volk) de monniken gaan in groepen over straad en lokale mensen geven ze eten. Eten van westerlingen nemen ze niet aan want het moet gegeven worden door iemand die gelooft in het boedisme. Ally, Simmon en ik besloten maar aan de andere kant van de weg te wachten en een paar foto's te maken. (Ik vergeet te zeggen dat dit ritueel plaats vind tussen 6.00 en 6.30) veel te vroeg dus . Ally en simon zouden luang prabang verlaten in de ochtend dus hebben ze besloten nog een paar tempels te bekijken, ik besloot om mijn bed in te gaan ik heb immers nog 2 dagen. Toen ik wakker werd rond 8.30 was simon al weg en ally was nog aanwezig. Ik ging ontbijten (vergat bijna mijn melaria pil) het was vrij koud die ochtend (15 grade maar in de bergen voelt dat best fris, ja ik weet het in nederland is het kouder) toen heb ik eigelijk 2 uur niks gedaan. Om ally weg te brengen heb ik een scooter gehuurd dat was een uitdaging 2 mensen 1 backpack en 2 daypack's (begon me echt al een zuid-oost Aziaat te voelen. Ik bracht ally weg en heb haar even uit gezaaid bij de luchthaven van luang prabang. Ik ben vervolgens naar de jungel gereden en ben opzoek gegaan naar een waterval er was een trailpad dus ik dacht laat ik maar een gokje wagen. Het was een wandeling van 2.5 uur over smalle trappetjes bruggetjes riggeltjes. En ik heb wat dieren gezien. Ik heb eeb aapje gespot en een veel te grote slang waar ik gelukkig niet in de buurd hoefde te komen (heb ik ook niet gedaan, lekker uit de buurd gebleven en ook zeker geen foto van gemaakt. Ik ben als de dood voor die beesten) na 2.5 uur door de jungel heen banjerd tehebben ging ik weer terug met de scooter. Ik ben even naar de supermarkt gegaan (de lokale dit keer) en heb wat vruchtensapjes gekocht en wat scheergel. Daarna nog even naar de markt geweest om boxershort's te kopen want die had de wasmachine hier opgegeten. Dan kom je bij een cultuur verschil uit. Waar je even rekening mee moet houden hier (als je niet met geklutste eireren wil lopen) is dat de aziatische maten van s,m,l,xl,xxl en xxxl anders zijn dan in europa. Ik heb maat xxl en dat past aardig maar is niet optimaal. (De 2 jongens die medicijnen studeren waar ik over heb geschreven in mijn vorige blog voelde zich ook echt heel stoer dat ze het pak met xl condooms moesten kopen) alles is blijkbaar ff wat kleiner in deze landen. (Als ze naar Aruba of Jamaica zouden gaan zouden ze denk ik een minderwaardigheidscomplex krijgen) maar we dwalen af. 'S avonds ben ik even wat gaat eten in Utopia (ik weet niet zeker of ik deze bar, kroeg, restaurant al heb voor gesteld aan jullie maar het is een plek vol reizigers waar je westers kan eten. Normaal eet ik lokaal voetsel maar dat durf ik niet meer aan.) Ze hebben daar ook een beach volleybalveld en er was net een potje bezig met een aardig niveau elke aanval was 3x overspelen. Dus ik dacht laat ik even mee doen. Dat was erg leuk hellaas wel de zonsondergang gemist maar ja die is er elke dag. Toen een heerlijke pasta besteld maar zelfs die was scherp. Op de terugweg ben ik nog langs een sauna gelopen (laotanen zijn gek op sauna's en dat is dus cultuur. Ik dacht waarom niet) ik ging snel naar mijn hostel gooide alles van waarde in mijn kluisje ging richting de sauna, ging weer terug naar mijn kluisje om mijn geld te pakken (domme ik) liet alles uit het kluisje vallen (nog dommer maar waarom kom je zo wel achter) en ik ging naar de sauna. Dit was echt een bijzondere ervaring dit gast heel anders dan in Nederland want het laotaanse volk is wat preutser. Je krijgt een soort boksershort die nog nat is van de vorige gebruiker (gadverdamme en dus maar mijn eige boxer er onder aan gehouden) ook krijg je een handoekje die was edn soort van schoon en zo rook hij ook dus dat vertrouwde ik en kleed je, jezelf om in een kleedhok en dan ga je naar een sauna toe mannen en vrouwen zijn in het sauna hokje gescheiden. Het is een 5 persoons sauna. Het is wel een beetje appart om in een boxershort in een donker hokje vol stoom te zitten (die gemaakt wordt onder je door het verbranden van kruides en bladeren in combinatie met water om er stoom van te maken) met een man tegen over je die lijkt op chow uit de hang over films het enige wat ik zag was zijn hoofd in de rook, Best creapy. Maar je hoord wat laotanen kreunen en puffen en af en toe doe je het zeld ook want het is me daar een partij heet daar binnen. Vervolgens ga je na 5 minuten naar buiten em dan drink je met zijn alle herbthee (niet vies maar een beetje een flauwe smaak) en dit herhaal je 3x daarna zit iedereen in de buitenlucht hellemaal gaar gestoomd (leterlijk) en ontspannen. Ik ben van mijn keelpijn af dus het is zeker goed voor je ademweg. Ben je ooit hier en wil je iets echt laotaans doen ga naar een sauna. Dat ontspanne gevoel was zo weg toen ik mijn telefoon kwijt was ik heb hem ruim 1 uur gezocht echt nergens wat bleek nou hij was uit mijn kluisje gevallen (toen ik terug was gegaan om mijn geld te halen.) Gelukkig waren er 2 vrouwen uit hongkong die me zagen zoeken en hem zag liggen. (Ik kon ze wel zoenen maar dat is niet gepast in die cultuur en ik denk dat lindsay het ook niet leuk zou vinden). Daarna even fimpje kijken en naar bed. Vanmorgen lekker uitgeslapen en naar naar het onybijd buffet gegaan. Weer een banana pancake gescoort en daar ontmoete ik de 2 meest onverstandige nederlandse meiden die ik ooit heb ontmoed. Ze hebben een motor gekocht om naar vietnam te reiden. (Ze hadden niet eens een auto rijbewijs) ze moesten schakelen en koppelen en ze wisten niet hoe dat werkte. Dit is ongeveer het zelfde als op een quat en dat heb ik wel eens met rik gedaan. Dus ik heb ze even geleerd hoe ze dat moesten doen (zo dat ze zich niet hellamaal dood zouden rijden). Wel heb ik ze afgeraden om het te doen omdat ze bijzar slecht reden en ze wilde die dag 250 km gaan reiden. Op 2 motoren met viatnamees kenteken hellemaal afgeracht, remmen kapot slag in de wielen enz. Naja lekker laten doen. Mischien halen ze het NOS wel. (Laat me het even weten) ik heb later die dag een mtb gehuurd ben door luang prabang gaan fietsen ben naar de markt gegaan om mijn 2de souvenir te kopen deze is voor Lindsay. En daarna naar de kapper/barbier voor een tondeuse en scheerbeurd. De goedkoopste die ik ooit heb gehad en ook de beste. Hij heeft me ook meteen geschoren en een nek/schouder masage gegeven. Alles bij elkaar voor €4.20 daarna terug naar het hostel potje weze poolen met een Ier (ik ben keihard afgedroogd en van tafel gespeeld) en daarna heb ik een nederlander ontmoet waar ik niet eens de naam van weet. (Dat is hier niet de eerste vraag. De eerste vraag is. Where are you from en in het geval van nederlanders is de volgende vraag, hoelang reisje en waar ben je al geweest en wat ga je doenm daarna vergeet je je soms voor te stellen) met hem nog naar utopia geweest en wat gedronken.
Toen we terug kwamen zag ik dat mijn broek onder de ketting smeer zat dus die hen ik schoon laten maken hopelijk is hij optijd droog morgen voor ik ga vliegen. Nu juist iemand omtmoet uit zweindrecht normaal ga ik nederlanders uit de weg (geeft niet echt een vakantie gevoel maar voor vandaag vind ik het even prima het is de 4de al. We gaan zo naar utopia en mischien naar Jungel (de kroeg die zo is genoemd)
Morgen vlieg ik weer naar bangkok en dan naar krabi waarschijnlijk is er morgen geen blog.

Groetjes uit laos

1. Anneke:
    Hoi Arjan
    Nou je hebt je eigen weer niet verveeld de afgelopen dagen.
    We houden het NOS journaal in de gaten over de meiden.
    Maxwell dat je,je telefoon weer terug hebt en eerlijke mensen die het je terug gegeven hebben.
    Goede vlucht en op naar het volgende avontuur

Groetjes Anneke
  2. Anja:
    19 december 2016
    Wat een belevenissen weer, en mazzel met je foon . Fijn dat Laos toch nog een positieve afsluiter wordt. Goede reis morgen xxx
  3. Mam:
    19 december 2016
    Leuker ervaringen weer Arjan en mooie foto's.
    Wat een geluk heb je gehad met je telefoon. Dat was mijn grootste zorg (haha) dat je iets belangrijks kwijt raakt zoals je paspoort, visum oid. Gelukkig viel het mee.
    Goeie vlucht morgen en we horen weer van je.