De nachtbus

7 januari 2017 - Sơn Trạch, Vietnam

de laatste 48 uur heb ik al een blog geschreven maar toch wil ik even een beeld geven hoe mijn nacht er uit zag. Ik heb op het laatste moment besloten om niet naar huê te gaan maar eerst een tussen stop te maken in phong nha een natuur gebied tussen ninh binh en huê in. Tijd dus voor mijn eerste kennis making met de vietnamese nachtbus. In de nacht bus heb je zeg maar een soort tandardsstoelen die je niet hellemaal plat kan leggen. Voor een dag bus zou het vrij relext zijn denk ik maar echt slapen is niet heel fijn in deze bus. Voor het vertrek hadden we al een uur vertraging. De bus kwam niet om 8.30 pm aan maar om 9.30 pm lekker wachten dus. Ik heb me dat uur prima vermaakt want de plek waar ik moest wachten was een vietnamees restaurant waar het personeel net klaat was met werken. En vietnamese zijn dol op een bord spel wat een beetje op dammen lijkt (ik snap er geen reet van) maar het was leuk om mee te kijken en om te vragen of ze het uit konden leggen. Ook lieten ze een houte pijp rond gaan wat ik aan zag als een vredespijp. Het was iets met water een handje tabak en een lucifer. Ze doen de tabak in een gat in de pijp ze steken het aan ademen vervolgens alles in en blazen een rookwolk als een stoomboot uit. Het werd mij ook aan geboden, normaal rook ik niet maar het is local 1 trackje zal me niet verslaaft maken dus waarom niet. Ik dacht natuurlijk ik ga dit doen als een baas. De vietnamees vulde de pijp met tabak, ik zet mijn mond op de pijp, de vietnamees steekt de pijp aan ik denk ik neem geen halve maatregelen en adem het meteen naar binnen. (Ik ben meteen genezen van het idee om het nog eens te doen) dat spul was zwaar en zo als ik zij ik rook nooit, hoestend en proestend was ik natuurlijk meteen het lachertje aan tafel. Toen hij vroeg of ik er nog 1 wilde besloot ik dat beginnen met roken niet bepaald een goed begin is vooe 2017 dus ik zij nee. 1 uur na beloofde vertrek tijd kwam de bus voor rijden hij rijd dus van noord naar zuid met een paar stops ik had de eerste stop gelukkig maar toch zou dat 10 uur duren. Ik moest wachten tot ik mijn busticket kreeg. Ik was dus de laatste die in stapte. Er zijn in deze bus dus 3 plekken die je niet wil hebben en die zijn achter in dat zijn 3 gekoppelde stoelen dus een grote 1.5 persoons bed waar je met zijn 3 moet liggen. En ja hoor ik lag in het midden. Gelukkig stopte de bus na 45 min om mensen over te laten stappen f#ck yea ik sprong dus tijdens dat wissel moment uit het bed en ging naar een 1 persoons tandardsstoel maar dat is nog bagger masr ik heb iets gedaan wat ik nog nooit heb gedaan ik heb mijn hostel geregeld ik kan dus meteen mijn bed in. (Not) om 4.33 gingen de lichten aan ik heb toch een uiltje kunnen klappen want de tijd ging redelijk snel maar was slopend. Ik werd om 4.45 af gezet direcht voor het hostel. Ik dacht dit is geweldig ik kanczo mijn bed in rollen. (Not) in cheaken voor 12 uur en je bed is pas klaar om 12 uur. Dat was dus kl@te maar gelukkig waren er hangmatten buiten een kampvuur en heb ik een oogmasker en oordoppen. Ik heb heerlijk geslapen tot 7 uur nu even kijken wat ik ga doen vandaag lekker ga pas in de middag doen.

Groetjes arjan

1. Mam:
    7 januari 2017
    Klinkt niet aanlokkelijk een nachtbus. Hoop dat je hangmat beter sliep in de buitenlucht.
    Bij ons is dat onmogelijk want hier ligt sneeuw.
  2. Mam:
    7 januari 2017
    Huh... waar is mijn reactie van vanmorgen gebleven?
    Lijkt me niks zo'n krappe slaapplek.
    Hoop dat de hangmat beter was. Ik ben benieuwd naar je ervaring phong Nha