Slowboat avontuur dag 1 en pekbang

14 december 2016 - Pak Beng, Laos

Vandaag wakker geworden in huay xai, ja dat klinkt niet alleen leuk maar is ook nog de opstap plaats voor de slowboat die er 2 dagen over doet om naar luang prabang te gaan met een tussen stop in pakbeng. De slowboat gaat voor zijn formaat best snel 26 km/h maar over een traject van 200 km (per dag) duurt dat lang. We hebben het advies gehad om vroeg naar de haven te gaan om een plekje voor in de boot scoren (achterin zit je naast de motor die een ongelofelijke herrie maakt) laos is best mooi moet ik toe geven, maar na 2 uur naar oerwoud en bergen begind dit ook te vervelen en dan moet je nog 7 uur pfff. Gelukkig heb ik genoeg foto's kunnen nemen. Hellaas hadden we chineese voor ons en wat is dat een debiel volk (niet discriminerend bedoeld maar ze hebben geen gevoel voor humor, ze blijven chagrijnig vootuit kijken, het spreken geen woord engels, passen zich niet aan aan een anderen cultuur en slopen alles. (In chiang rai konden we ook één tempel niet in omdat chinese toeristen het gesloopt hebben) maar ja het is niet anders gewoon je ding doen en als de boze spleet oog omkijkt gewoon weg kijken. We voeren dwars door jungellangs zand stranden, laotaanse dorpjes en stenen rotsen prachtig. Wat wel klote was, was dat mijn muziek oortjes het hebben begeven dus halve wegen de reis geen muziek meer. Toen we aankwamen in bekbang zagen we pure armoede kinderen onder het vuil en wonden zij proberen je bagage de berg op te tillen tegen over een kleine vergoeding. Ook proberen ze je een hostel aan te smeren tegen over veel te veel geld. Ik heb de hongste kinderen mijn koekjes en mijn fanta gegeven en de laatste 20.000 lao kip(€2.30) omdat ik niks ander meer had om weg te geven. Mijn hart brak door deze kinderen. Vervolgens zijn we door het dorp gaan lopen voor een guesthouse. Ally en ik hebben er 1 gevonen voor 40.000 kip per pesoon geen geld dus. De kamer is oke en heeft een prive badkamer. De rest van het dorp is net zo als de straat kinderen gewoon zielig gelukkig blijven we hier maar 1 nacht. Tijd voor eten. Ally heeft niet zo'n sterke maag dus heeft op TripAdvisor gekeken waar je goed kon eten. We zijn hier naar toe gelopen en gaan zitten naast 2 nederlandse gasten die hun studie medicijnen combineren met een reis. Geweldige gasten en fijn om weer eens nederlands te spreken. Ik bestelde de steak met patat en een beerlao toen kregen we een bananen wisky (laotaanse trots en niet te zuipen) na een dag van slecht eten en weinig slaap kickt een wisky er aardig in. Dus gelukkig kregen we er nog een (f#ck dacht ik) na 3 shots en 2 bier kwam eindelijk het eten er aan wat lachwekkend was. Na ook nog even onder mijn bord te hebben gekeken of de rest niet daar lag begon ik maar aan mijn 10 patatjes en 75g vlees (of zo iets) de saus gaf nog de meeste vulling. Naja ik heb dit gerecht uit eindelijk 3x besteld voor mijn honger een beetje gestopt was (ik heb de rijst van ally gegeten die laotaanse ad en ruim genoeg had) na het eten kwam de ober opnieuw met gratis shots (neee dankje im sloeg over) wn hij broeg of we mee gingen naar de happybar (ga never naar een bar waar happy in de naam of op de menu kaart staat in verband met ilegale drug) dus na dat we ja zijden(voor de korting het heeft me uiteindelijk 10.23 euro gekost 3 hoofd gerechten en 2 bier en 3 gratis shots) en ik nee deed ging ik terug naar mijn hostel. Nog maals ik ben veilig, ik heb een goede slaap plek maar ik hoop hier nooit meer terug te komen. Morgen gaan we verder. Gr arjan (foto's komen wanneer ik echte wifi heb)

1. Anneke:
    14 december 2016
    Ja Arjan
    Dan kan je zien hoe goed we het hebben in ons kleine kikkerlandje
    Sterkte met de bootreis verder
    Groetjes Anneke