Bangkok dag 2

2 december 2016 - Bangkok, Thailand

Van morgen ben ik uitgecheckt in het veel te luxe hotel in bangkok na een wat eenzame maar heerlijke nacht. Ik kreeg mijn borg van het hotel weer terug, kassa meteen weer rijk. Ik zou een tempel tour gaan doen met alexandra van de eerste lucht maar zij stuurde een bericht dat ze ziek op bed lag. Ik vroeg haar of haar hostel een beetje relext was en ze zij ja dus nam ik een taxi naar khoa san road. Dit Is opzich niet duur als hij rijd. Als hij stil staat loopt de meter aardig op. Uiteindelijk uiteindelijk koste de rit 102 bath veel minder, ik gaf de bestuurder 500bath en kreeg 400 bath terug. Jes 4 eurocent wint vanwege deze eerlijkheid gaf ik de beste man een kleine fooi. Maar vooral omdat ik niet wist hoeveel dat ene briefje waard was gaf ik de man geen kleine maar een (voor thaise begrippen) grote fooi gelukkig zal ik er niet veel van voelen. Toen ik met behulp van de app Maps me (een geweldige ofline touristen navigatie) naar het hostel van alexandra liep zag ik alle thaiën in het wit en zwart of in school uniform op de grond zitten voor de weg zitten of stonden achter de zittende mensen. Weer anderen mensen stonden eten te bakken bij een kraampje of deelde drankjes uit. Owja en je had mij, een lompen toerist die met een grote tas dwars door deze mensen massa heen wilde lopen gelukkig is de thai aardig en werd dit geacepteerd. De reden waarom deze mensen hier waren was omdat er een ceremonie was voor de oude en de nieuwe koning. Deze mensen hebben hier de heledag gezeten in de ontzettend hete zon van uit steun betuig. Komen wij aan met willy en maxi die met wc potten lopen te gooien en gekke dingen zeggen op lucky tv.

Toen ik bij het hostel aankwam westerse stijl met airco (yes) was er nog een bed beschikbaar. Ik heb ingecheckt maar kon pas om 2 uur naar mijn bed toe om alles in te richten. Maar ik kon mijn bagege al wel droppen. Het bed is overigens inclusief ontbijt wat bestaat uit wit brood 2 soorten jam kornflacs en goede melk, weliswaar houdbaar maar je proefde het bijna niet. Overigens hebben ze ook geweldige wifi (gratis) en een vaste cumputer waar ik op kan internetten. Tijdens het ontbijt ontmoete ik Gesine (een duitse vrouw van 32 jaar oud die dokter is maar dat werk hellemaal zat is en dus maar is gaan reizen. Ze is al een paar maanden bezig. Tijdens het praten kwam ik er achter dat er een bedrijf genaamd tuktuk hopon hop off vandaag toeristen gratis af zetten bij toeristische gebieden. Nu was de ervaring met de tuktuk bestuurder van gister dat tuktuk bestuurders graag mensen afzetten (haha flauwen word grap) maar niet gratis. Vandaag dus wel door middel van een app kwamen er tuktuk bestuurders naar je toe en zij brachten je naar je bestemming. (Deze dienst bestaat ook op andere dagen maar was vandaag gratis vanwegen de konings ceremonie) daar hebben Gesine en ik het dus goed van genomen wel eenswaar een beetje levensmoe stapte we in de eerste tuk tuk naar pho wat een gigantische boeda (dachten we) voor 100 bath mochten we naar binnen. Dit vonden we een beetje prijzig maar binnen snapte we waarom. Het was niet alleen die ligende boeda maar ook een groot tempel complex (een koopje dus.) We zijn er ruim 2 uur binnen geweest zie foto's. Er was een punt waar je gratis water kreeg en gratis eten een soort zoete aardapel soup en noedel soep. Op wat peterselie na geweldig en dat allemaal gratis. Er was naast het water ook gratis drinken met heel veel ijs. (De ggd arts adviseerde me geen water uit de kraan te drinken of ijsblokjes te gebruiken want dat zou wel eens van kraan water gemaakt kunnen zijn.) Ik dacht dus laat ik het niet doen tot ik zag dat het water van de gratis water aftap punt gekoeld word met het zelde ijs en daar had ik net anderhalf lieter van op dus ik pakte het drankje nog aan. Na pho wat gingen we naar the koninklijke paleis, die was gesloten want de koning was thuis. Dit was ook de reden waarom onze tassen zijn gecontroleerd en we werden gefouilleerd niet heel goed want ik was vergeten dat mijn zakmes nog in mijn tas zat. Geen probeem. Nog wat kleine tempeltjes bezocht die op de route lag. Daarna gingen we naar de flowermarkt. Wat een chaos (zo als overal) was het daar wel heel veel locals zien werken (zie foto's)
Toch waren we hier snel klaar en hebben we weer de tuk tuk laten komen om door te gaan naar de swing (waar niks zwaaiends meer aanhing dus daar maar weer een tempel in gegaan, daar moesten we 50 cent entre voor betalen. Daar zagen we een moniken ceremonie (zie video of anders facebook) daarna de tuk tuk weer besteld en naar de golden mounten gegaan dat was naast pho wat het hoogtepunt van vandaag, prachtig uitzicht en veel thaie bidden daar, veel bellen en klokken en van af daar konden we terug lopen naar het hostel.

Aangekomen in het hostel ging ik even een bestelling doen voor de nachttrein naar chiang mai ik krijg nog bericht of dat mogelijk is. En heb ik mijn bed in orde gemaakt. Ook ging ik even relexen toen ik honger kreeg gingen Gesine en ik eten halen bij een pat thai weg restaurantje dat was geweldig in combinatie met de sinassapelsap met mandarijn. Bijzonder om zo iets te zien je kreeg een kaart in je handen waar 6 dezelfde gerechten met verschillende prijzen (hoe dan, zo dan) op stonden dus maar het goedkoopste anderhalf keer genomen echt waar fantastische gegeten. Mijn bek verbrand aan de scherpe van de gerechten maar lekker dat het was. Nu komt net mijn kamer genoot binnen ik had een jong iemand verwacht maar hij is gok ik rond de 40. Bankok zit vol met verrassingen. Waar je de weg in moet vinden maar tot zo ver lukt het me aardig.

Tot later

1. Tony:
    2 december 2016
    Wat een belevenissen al zeg, jij gaat je draai wel vinden daar!! Tof hoor!
  2. Mam:
    2 december 2016
    Leuk om je verslag weer te lezen.
    En wat heb je weer veel meegemaakt.
    Ben zo benieuwd naar alle foto's
  3. Jeanette de hoop:
    2 december 2016
    Leuk hoor Arjan jy vindt je draai daar wel geniet er van leuke foto s ook.
  4. Corry Confurius:
    3 december 2016
    Arjan, ik val er wat laat in maar ik heb vanmorgen je reisverhalen zitten lezen en ik heb ervan genoten. Ik heb ook een reis door Thailand gemaakt (maar met Djoser) en ik zie het weer helemaal voor me. Geniet van die heerlijke vrijheid!! Ik ga je volgen. Groet - Corry
  5. Bea:
    6 december 2016
    Leuk om je verslag te lezen.