reizen als een local

3 december 2016 - Bangkok, Thailand

Eigenlijk wilde ik deze ochtend mee gaan met Gesine naar het royal palace en naar een tempel aan de anderen kant van het water. echter toen mijn wekker ging om 7.00 dacht ik daar anders over. Gersine wilde vroeg gaan omdat ze er wilde zijn voor de toeristen er waren aangezien ze foto's wilde maken. ik werd gelukkig nog wakker voor mijn wekker afging (heb ik altijd dat is een rare gaven maar ik ben er blij mee dat het me lukt omdat dan niet de hele kamer wakker zou worden oja gister middag had ik nog maar 1 kamergenoot de man van 40 maar diep in de nacht waren er nog 2 meiden geariveerd die net uit India kwamen wat bezield ze 2 meiden alleen reizen door India maar goed we dwalen af. Inplaats van opstaan stuurde ik Gersine een appje dat ik wilde uitslapen en dat we ergens vandaag af zouden kunnen spreken. toen ik mijn bed uitkwam om kwart over 10 heb ik even gedoucht en ging ik ontbijten. ik heb hier een gozer ontmoet uit san paulo (brazilie) hij sprak spaans en net zo goed (of zo slecht) Engels als ik, dus we hebben een tijdje zitten kletsen over onze reis en in zijn geval reizen. We voerden het standaard packpack-ers praatje en we sloten overigens af met ons voor te stellen, zijn naam was Douclas hellaas had hij al plannen voor vandaag en konden we de dag niet samen doorbrengen

ik heb besloten om naar het trein station te gaan om te kijken of er kaartjes zijn naar chiang mai voor morgen nacht en naar lumpini park. dit was niet zo uitdagend en het zou dus een saaie dag worden en daarom heb ik mij zelf een uitdaging gegeven. ik moest de hele dag reizen doormiddel van openbaar vervoer geen taxi geen tuk tuk. alleen maar bus boot en op de weinige plekken waar ze komen de metro. damens en heren ik heb heel bangkok door gekruist met slechts 104 bath wat neerkomt op (ik zoek nu naar het euro teken op dit toetsenbord maar dat is er niet) 2,74 Euro. dag 1 betaalde ik 5,52 aan een tuktuk bestuurder voor een enkele rit ik ga er dus gigantische op vooruit. Economische gezien dan over luxen uhhmmm moeten we het maar niet hebben.

Echter is het wel meer gedoe, de locals spreken bijna geen engels en thaise letters zien er zo uit  ฝักบัว excusus voor het dik gedrukte lettertype maar ik kan het zelf niet zo schrijven dus is het gekopieerd van google translate (wat een geweldige upgrate dat je dit tegenwoordig ook offline kan gebruiken) ik heb bij mijn hostel gevraagd of ze op wilde schrijven hoe ik bij het treinstation moet komen bus 35 of 507 en ze schreef in het thais de naam van het station op zodat ik dit aan de bus chauffeur kon laten zien. de halte was even zoeken dus maar aan anderen toeristen gevraagd. deze toeristen verklaarde me voor gek dat ik met de bus wilde dus toen maar aan locals. ik vroeg het aan een vrouw in een winkel en ze wist het niet toen aan een vrouw bij een bushalte zij sprak gebrekkig engels en vroeg het aan een oudere man (een monnik) die een beetje engels sprak en hij legde me uit dat ik op de juiste plek stond en dat ik het kon aflezen aan de halte. (ik snap er nog geen reet van maar het werkte) deze oudere man praate vervolgens tegen mij in het (thai) engels tegen mij en hij vroeg waar ik vandaan kom. ik vertelde uit nederland en dat vond hij hellemaal geweldig want bangkok zou 5 jaar geleden onderwater hebben gestaan en wij nederlanders zijn erg goed in het bouwen van dijken. ik bedankte de man voor zijn hulp in het thai's (capungcap even zo als je het uitspreekt als je een man bent en capungka als je een vrouw bent) toen ik in de bus zat was ik de attractie en niet de mensen om mij heen de bestuurder en de vrouw bij wie je moet betalen waren ontzettend aardig voor mij en hebben mij eerlijk behandeld deze rit koste 12 bath (31 euro cent) in een airco bus voor 30 min goede deal. in deze bus vervoeren ze overigens echt alles mensen maar dus ook dieren en het hele inrichting van je huis. uiteindelijk kwam er een man met een varkentje op schoot naast mij zitten dat was echt leuk ik heb het varkentje een appel gevoerd (ik ben hellemaal vergeten hier een foto van te maken. de vrouw die mijn geld aannam heeft mij verteld wanneer ik er uit moest (ze sprak geen woord engels dus dit was lastig uit te leggen maar gelukkig bestaat de app (komt hij weer) Maps me ik kon mee kijken hoe de bus reed.

toen ik aangekomen was heb ik deze vrouw hartelijk bedankt (weer op zijn thai's) en ging ik naar het treinstation weer het gebruikelijke tuktuk/taxi sire en weer het gebruikelijke no thank you (met een lach dat blijft het belangrijkste wat je hier doet) ik heb de treinkaartjes gekocht voor de nachttrein naar chiang mai (noord thailand) het zal een 14 uur durende rit worden maar ik heb een bed dus ik kan gewoon slapen. echter is het wel 2de klas want de 1ste klas tickets waren op ik lig gelukkig laag bij het raam in een airco trein dus ik vind het goed. hellaas heb ik dus geen prive wagon. naja zo ontmoet ik alleen maar anderen reizigers en mijn tas kan ik opslot doen om naar de restauratie wagon te gaan. na dat ik weer naar buiten ging heb ik wat te dringen gekocht en ben ik gewoon gaan zitten en kijken naar mensen er stond een thaibox wedstrijd op een grote beamer gigantisch populair natuurlijk. volkssport nummer 1 misschien ga ik tijdens mijn laatste dagen bangkok aan het einde van mijn reis nog wel even langs het Lumpini stadion het lijkt me namelijk geweldig om zo'n avondje cultuur en respectvol geweld mee te maken hier. hellaas kost een entre kaartje voor een thai rond de 5 euro en voor een toerist 55 euro (klootzakken) voor de mensen in nederland die zich snel gediscrimineerd voelen zwarte piet in geen discriminatie dit wel. maar we dwalen weer af. daarna ging ik met de metro (ondergronds) en met de skytrain (metro boven gronds) naar het lumpini park en het is daar zo rustig in vergelijking met de rest van bangkok niet te geloven. ik heb daar een rondje gelopen een complete gratis sportschool gezien haha basic fit en natuurlijk zelf ook even getraint met een local. vervolgens ging ik verder en ben ik aan een tafel gaan zitten (een lange tafel) een vrouw met 5 kinderen gingen ook aan deze tafel zitten om even uit te rusten ik heb deze kinderen getrakteerd op een nederlands snoepje de wel bekende Haribo kers de kinderen zijn anders dan in nederland. veel nederlandse kinderen zouden de halve zak pakken en het normaal vinden al deze kinderen deden netjes hun handen tegen elkaar vingers naar boven en gaven me een buiging met een thaise campugcap/campungka. ik heb nog nooit mijn Haribo kersen zo goed besteed. normaal gesproken geef ik ze nooit weg daar zijn ze veel te lekker voor.

vervolgens weer de sky train en een boot naar Khao san road. ik kon kiezen tussen de local boot dienst en de toeristen boot. en wat kies je dan??? natuurlijk de local boot want dat scheelt je 30 cent en geeft je weer een ervaring waar je rijk van wordt. want ik weet nu hoe het is om met 60 tot 80 mischien wel 100 man op een bootje te zitten. hier ontmoete ik nog wat nederlanders uit eindhoven even mee gekletst maar dat waren geen backpackers dus dat praat wat minder makkelijk. daarna nog even over khao san road gestruierd en daarna richting mijn hostel gegaan. morgen geen verhaal want dat zit ik in de nacht trein maar ik ben nu al een uur aan het typen dus jullie hebben niks gemist XD

จนกว่าจะถึงเวลาต่อไป

en vergeet de foto's niet