De chaos die hanoi heet

29 december 2016 - Hanoi, Vietnam

Hallo vriendjes en vriendinnetjes, nieuwe stap nieuwe land nieuwe kansen. Ik ben in Hanoi hoofdstad van het comunistische maar prachtige vietnam. De mensen zijn vriendelijk het eten is lekker het leven is goedkoop en de straten zijn complete chaos, ik zal zo even alles uitgebreid beschrijven. Laat ik beginnen bij binnen bij mijn reis naar vietnam. Mijn vorige blog stopte in het vliegtuig van krabi naar bangkok. Ik kreeg een stikker op mijn borst geplankt met een chinese tekst. (Geen idee wat er op stond ik hoop niet dat ik 5 uur voor lul heb gelopen) dit was nodig voor mijn overstap in bangkok daar werden we meteen weer ontvangen en door gewezen naar een tassen controle (waarom, we zijn gecheckt op krabi en daarna hebben we alleen een vliegtuig en 2 kamers gezien, het is onmogelijk om iets gevaarlijks mee te nemen. Mijn fles cola gekocht achter de doauane op airport krabi mocht ik natuurlijk wel achter laten of opdrinken, pfffffff) maar goed ik dwaal weer eens af. Na 1.5 liter cola gaat je maag gekke dingen doen toch had ik honger en ging ik even wat eten bij de mc donalds (ze hebben hier dus een dubbele big mc) dus na het menu vsn deze burger besteld te hebben (de medewerker vroeg nog of ik er een grote cola bij wilde hebben, ik zij no thank you) ben ik deze uitgebreid gaan op eten op mijn gemak ik heb toch de tijd (dacht ik) op mijn ticket stond dat ik 2.5 uur tussen tijd had. Wat ik echter vergeten was, was dat ik een vertraging op gelopen had bij krabi. Nog 8 minuten voor het boarden begint en ik heb een hotseat dus ik moet als 1 van de eerste daar zijn. Oke welke gate moet ik hebben? gate 6, waar ben ik nu gate 55 (ahwww fuck my life) gelukkig jad ik mijn oude runners aan en was ik daar binnen 7 minuten maar ze hadden vertraging (zal eens niet zo zijn asia air. Lekker boeie ze zijn goedkoop) voor de rest niet een helle boeiende vlucht gehad. Op na dat ik een meal kreeg bij elke vlucht. Het ware van die kant en klare sandwiches en in vlucht 1 vond ik ze goor dus bij vlucht 2 gaf ik ze aan mijn buurman (een redelijk engels sprekende vietnamees) hij was er blij mee want zijn hond vond ze lekker (ik zweer dat hij dat zij) ik dus in een deuk. Aan gekomen in Vietnam na de zachtste landing die ik ooit hen gehad applaus voor de piloot (toch niet dat doen ze hier niet) ging ik naar het imigratie kantoor en ik gaf mijn imigratiebrief een pasfoto en mijn paspoort af. O je nederlands, jongeman van 24 jaar die moeten we hellemaal na trekken. Ik heb er ruim 1 uur gezeten. Het visum aan vragen voor vietnam gaat even anders dan voor de meeste andere landen. Je kan dit op 2 manieren doen. Regel het via 1 ambasade in denhaag koste €70 of geef je gegevens aan een bedrijf die dit voor je regeld betaal €25 aan dit bedrijf dan moet je 3 dagen wachten en krijg je via de mail een brief waarin staat dat je binnen een bepaalde datum vietnam in mag vliegen. Fransen duitsers en spanjaarden hebben een paar gratis dagen en Russen en chineese mogen gratis verblijven (communistische @#$*@zakken) als er nou volkeren zijn die je een beetje in de gaten moet houden dan zijn het wel de russen en de chinesen. Na 1 uur kreeg ik mijn visum niet netjes op bladzijde 8 met de stempel op blz 7 naast die van thailand en laos maar op blz 19 en mijn stempel op blz 18, Beetje jammer weer probeer je alles een beetje netjes te houden krijg je dit en heb ik 25 usd moeten betalen (nog bedankt hier voor tante Anneke en oom Kees) Achter de douane heb ik meteen een simkaartje gekocht lang (leven mobiel internet.) En heb ik een taxi besteld naar oude binnen centrum. Beste deel van hanoi na ruzie te hebben gehad met 5 atm's (internationale pinaparaten) had ik een goede gevonden meteen maar veel geld op genomen dus ik ben multi miljoenair nu 3.450.000 dong. (Dit is weer even wennen dus.) Ik ben opzoek gegaan naar een hostel het is vakantie in vietnam wat dus wil zeggen dat heel veel hotels en hostels vol zitten na 1 uur geslentert te hebben vond ik het nexy hostel. Ik moet zeggen prachtig hostel met 7 verdiepingen een dak teras airco een lift een ontbijt zaal een entertainment hal een bar en vriendelijk personeel. Het was onderhand al 12 uur geweest dus ik lichte mijn ouders even in en ging toen slapen. Van morgen optijd opgestaan om hanoi te verkennen. Lekker ontbeten en richting de oude binnen stad gegaan COMPLETE CHAOS er rijden zo veel scooters auto's en motoren dat je de overkant van de weg niet kan zien. Het zebrapad heb je voorang maar dat betekend hier dat ze om je heen proberen te sturen. En ik moet zeggen dat doen ze ontzettend goed want hoe chaotisch dit verkeer is en er gaan seconde zonder toeter voorbij gaat er gebeuren geen ongelukken en ergens hebben ze ook wel gelijk waarom 1.5 meter als je aan 3cm genoeg hebt? Het werkt het is alleen even wennen dat je bij een zebrabad in een soort zee van scooters verdwijnt (ik overdrijf echt niet kijk het filmpje op mijn facebook.) Wat je alleen moet doen is rustig en de zelfde snelheid blijven lopen ze sturen om jou heen. Het is hier trouwens op dit moment lange mouwen weer dat is even wennen na het tropische eiland. Echter snap ik niet waarom de viatnamese winter jassen dragen het is een beetje een na zomer september tempratuurtje. Hierdoor voelt de smog ook anders aan dan in bangkok en durf ik wat eerder bij de straat tentjes te eten. Ik heb voor 25.000 dong ongeveer 1 euro een noedel soepje op ik heb niet alles op gegeten er zaten stukjes worst in wat ik niet vertrouw maar ik heb voorzichtig een paar stukjes varkensvlees geprobeert om te kijken of om niet ziek wordt, ook hier moet ik waarschijnlijk aan het straat voetsel wennen dus ik doe voorzichtig aan. Ik gaf 10.000 dong extra 40 cent om te laten zien dat ik toch te vreden was. Ze waren overdreven blij hier mee dus ik controleerde even of ik geen 100.000 had gegeven (4 euro) maar ik zat goed. Vietnam is redelijj westers en dit komt omdat de fransen lang aan de macht zijn geweest hier. Ik wilde hier wat over weten dus ben naar het geschiedenis museum van vietnam gegaan. Er was geen wacht rij dus ik was zo binnen. Echter ging het museum over potjes pannetjes en wat boedistische beelden. Ik was dus ook zo weer buiten. Ik hen toen mijn vervoer ticket gekocht voor de rest in vietnam en een cruise door hanglong bay dat blijkt geweldig te zijn en was aardig te betalen. Daarna weer door de stad heen gestruierd. Vanavond ga ik naar de starwars film die wil ik zien en anders mis ik hem daarna even het nacht leven van hanoi in dat blijmt erg goed (koop) te zijn.

Groetjes uit hanoi

1. Mam:
    29 december 2016
    Opnieuw een leuke blog Arjan. Veel plezier in Hanoi.
  2. Jeanette de hoop:
    29 december 2016
    Leuk verhaal Arjan wat een belevenis geniet ervan.
  3. Anja:
    29 december 2016
    Leuk verhaal weer op naar nieuw avontuur gr